Disputas: Trine Baur Opstad

M.Sc. Trine Baur Opstad ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Selected polymorphisms in coronary artery disease. Influence on gene expression and circulating levels of atherothrombotic risk markers.

1. opponent: Professor Felicita Andreotti, Department of Cardiovascular Medicine, Gemelli University Hospital, Rome, Italia
  2. opponent: Professor John Bjarne Hansen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Geir Christensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Terje Pedersen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ingebjørg Seljeflot, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Koronar hjertesykdom er et stadig økende helseproblem i Norge, og forskning har mye vært rettet mot årsaker forbundet med ateroskleroseutvikling i hjertets kransarterier, som dels kan skyldes livstil og dels arvelighet.  Molekylærbiolog Trine Baur Opstad har i sitt doktorgradsarbeid, utført ved Senter for klinisk hjerteforskning, Hjertemedisinsk avdeling ved Oslo universitetssykehus, Ullevål, forsket på polymorfismer (mutasjoner) i gener som koder for biomarkører assosiert med ateroskleroseprosessen og til trombedannelse (blodpropp) i kransarteriene. Ved å undersøke genetiske reguleringsmekansimer av biomarkører involvert i disse prosessene, kan deres betydning ved koronar hjertesykdom belyses. Opstad og medarbeidere har i 4 orginalartikler, publisert i internasjonale tidsskrifter, studert polymorfismenes effekt på genuttrykk og sirkulerende nivå av markørene interleukin-18, matrix metalloproteinase-9, tissue factor og tissue factor pathway inhibitor, hos 1000 pasienter med stabil koronar hjertesykdom, både kvinner og menn.  Videre ble forekomst av polymorfismene spesielt studert hos de som i tillegg hadde de livsstilrelaterte tilstandene diabetes type 2, metabolsk syndrom og høyt blodtrykk. Funnene i avhandlingen viser at noen polymorfismer ga betydelig endring i sirkulerende nivå og i funksjon av markørene, spesielt hos pasienter med diabetes og metabolsk syndrom. Noen av endringene i sirkulerende nivå var kjønnsrelaterte, og noen genererte også faktorer som bidrar til trombedannelse. Noen polymorfismer var også mere forekommende hos kvinner med diabetes og hos pasienter med forhøyet blodtrykk. Resultatene i doktorgradsarbeidet har gitt ny kunnskap om enkelte polymorfismers betydning, og vil kunne bidra til å identifisere pasienter med høyere risiko for nye hendelser ved koronar hjertesykdom.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 3. juni 2012 14:01