Disputas: Jon Riise

Fagområde: Farmakologi

Cand.med. Jon Riise ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Inotropic effects of prostaglandins in ventricular myocardium.

• 1. opponent: Associate Professor Jolanda van der Velden, VU University Medical Center, Amsterdam, Nederland
  • 2. opponent: Professor Metin Avkiran, Cardiovascular Division, King’s College London, London, England
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Theis Tønnessen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ole M. Sejersted, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Finn Olav Levy, Avdeling for farmakologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Forskere ved Farmakologisk institutt  ved Universitetet i Oslo har avdekket en hittil ukjent mekanisme for økning av hjertets pumpekraft (inotrop effekt). I sin avhandling Inotropic effects of prostaglandins in ventricular myocardium har lege Jon Riise og medarbeidere vist at noen av kroppens betennelsesfremkallende stoffer, prostaglandiner, kan øke hjertets pumpekraft. Dette skjer på en måte som krever lite energi sammenlignet med adrenalin. Produksjonen av prostaglandiner hemmes av en gruppe hyppige brukte betennelsesdempende medisiner, kalt NSAIDs (non-steroidal anti-inflammatory drugs). I de senere år har det blitt kjent at NSAIDs kan forverre hjertesvikt og øke risiko for hjerteinfarkt, men årsaken til disse bivirkningene har vært uklar. I avhandlingen vises det at evnen prostaglandinene har  til å øke hjertets pumpekraft endrer seg når hjertemuskelen svikter. Funnene i avhandlingen kan tyde på at produksjonshemmingen av prostaglandiner med NSAIDs vil kunne medføre redusert pumpekraft og forverring av hjertesvikt. Resultatene fra denne avhandlingen kan dermed bidra til å øke forståelsen for hvorfor  bruk av NSAIDs kan virke uheldig ved hjertesvikt.

For mer informasjon kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 5. juni 2012 22:05