Disputas: Jon Sponheim

Cand.med. Jon Sponheim ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Interleukin-33 in inflammation and wound repair - an experimental study with special reference to endothelial cells and myofibroblasts.

1. opponent: Professor Cem Gabay, CMU/Dpt PATIM, Université de Généve, Sveits
  2. opponent: Professor Lars Akslen, Det medisinsk-odontologiske fakultet, Universitetet i Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Tom Eirik Mollnes, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Bjørn Moum, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Guttorm Haraldsen, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Nytt potensielt legemiddelmål ved betennelse og sårtilheling

De kroniske tarmbetennelsene ulcerøs colitt og Crohns sykdom rammer om lag 800 nye personer i Norge årlig, og det er stor interesse for å finne nye behandlingsmetoder, som for eksempel biologiske legemidler mot signalmolekylene TNF og interlevkin-1. Det er et klart ønske å utvide dette repertoiret ved å kartlegge nye signalmolekylers funksjon og i avhandlingen Interleukin 33 in inflammation and wound repair - an experimental study with special reference to endothelial cells and myofibroblasts har Jon Sponheim og medarbeidere funnet forhøyete nivåer av interlevkin-33 ved ulcerøs colitt. Ved nærmere undersøkelser ble interlevkin 33 først og fremst funnet i aktiverte bindevevsceller (myofibroblaster), som er helt essensielle for tilheling av sår. Videre studier i avhandlingen har kartlagt hvordan interlevkin 33 kan ha en sentral rolle ved å alarmere immunceller om pågående vevsskade, og kunne påvirke kvaliteten av sårtilheling.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 23. mai 2012 13:12