Disputas: Trond Vartdal

Cand.med. Trond Vartdal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Early Assessment of Infarct Size and Left Ventricular Remodeling by Strain Echocardiography.

• 1. opponent: Professor Lars Køber, Hjertemedicinsk Klinik, Rigshospitalet, København, Danmark
  • 2. opponent: Førsteamanuensis Henrik Schirmer, Hjertemedisinsk avdeling, Institutt for klinisk medisin, Universitetssykehuset Nord-Norge, Tromsø
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Sverre Erik Kjeldsen, Hjertemedisinsk avdeling, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Geir Christensen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Thor Edvardsen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Trond Vartdal har studert hjertets pumpefunksjon under et akutt hjerteinfarkt. Hvert år får 15000 nordmenn hjerteinfarkt. Riktig behandling på et tidlig tidspunkt har helt avgjørende betydning for hvordan det vil gå med pasienten.
Ved et hjerteinfarkt får et område i hjertemuskelen ikke nok blod til å overleve, og iI løpet av noen timer vil dette området få en varig skade. En slik skade vil for alltid redusere hjertets evne til å pumpe blod ut i kroppen. I dette arbeidet har man brukt moderne ultralydmetoder for å måle endringer i denne evnen til å pumpe blod. I tillegg til selve pumpe-evnen forteller disse målingene mye om den totale risikoen pasienten har, på både kort og lang sikt.
I sin avhandling Early Assessment of Infarct Size and Left Ventricular Remodeling by Strain Echocardiography har Trond Vartdal vist at ved hjelp av en rask og målrettet ultralydundersøkelse kan man bedømme skadeomfanget av et hjerteinfarkt, allerede før behandlingen er avsluttet. For pasienter der man finner stor skade, kan man på denne måten intensivere behandlingen. Man har dessuten vist at tilsvarende ultralydundersøkelser gjort senere i forløpet av infarktet, med stor nøyaktighet kan beregne størrelsen på skaden.
Skaden fra et hjerteinfarkt resulterer i et arr i muskelen. Denne skaden måles best ved hjelp av MR. Men slik MR av hjertet er en svært ressurskrevende metode, som kun tilbys ved noen få norske sykehus. Spesielt i akuttfasen er dette helt uaktuelt. I dette arbeidet har Trond Vartdal vist at de nevnte ultralydmetodene kan vurdere størrelsen på arrområdet, tilsvarende en MR-undersøkelse. Dette betyr at man kan gjøre verdifulle vurderinger av hjerteinfarkt på alle norske sykehus, ikke like nøyaktig - men mye raskere enn MR.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 20. jan. 2012 10:11