Disputas: Erik Tandberg Askevold - Kardiologi og immunologi

Cand.med. Erik Tandberg Askevold ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The Wnt signaling pathway and soluble glycoprotein 130 in heart failure and aortic stenosis. Novel markers and mediators of cardiac disease.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Vibeke Videm, Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim
2. opponent: Professor Jens Peter Gøtze, Klinisk biokemisk afdeling, Rigshospitalet, København, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor emeritus Harald Arnesen, Kardiologisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF, Ullevål og Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor emeritus Jan-Bjørn Osnes, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Lars Gullestad, Kardiologisk avdeling, Oslo Universitetssykehus, Rikshospitalet

Lege og forsker Erik Tandberg Askevold har i sitt doktorgradsarbeid undersøkt betydningen av nye protein-markører for hjertesykdom.  Flere av proteinene kan være knyttet til selve sykdomsutviklingen og således representere mulige nye innfallsvinkler for behandling av hjertesvikt.
Hjertesvikt er en klinisk betegnelse på de symptomer og tegn en pasient etterhvert utviser når hjertets funksjonevne reduseres kraftig som følge av sykdom eller skade. Mange ulike tilstander kan gi opphav til hjertesvikt, men i den vestlige verden er kransåresykdom den vanligste årsaksfaktor. I en del tilfeller finner man ingen sikker sykdomsårsak. Fellestrekk kan imidlertid finnes på molekylært plan, der unormal aktivitet i ulike signalveier i hjertemuskelcellene og i immunsystemets celler opptrer allerede før pasienten utvikler symptomer. Ved å finne gode markører for denne tidlige, unormale aktiviteten i hjertet kan sykdomsutviklingen potensielt fanges opp, bremses og eventuelt reverseres i tidlig stadium.
I sin avhandling ”The Wnt signaling pathway and soluble glycoprotein 130 in heart failure and aortic stenosis - Novel markers and mediators of cardiac disease” har Erik Tandberg Askevold og hans medarbeidere vist at hjertesviktpasienter har økt aktivitet av enkelte betennelsesmarkører i blodet, og at disse kan gi mer presis informasjon om sykdomsforløpet. Askevold og medarbeidere har videre vist, gjennom undersøkelser av blod og hjertevev hos både dyr og mennesker, at signalveier av betydning for normal fosterutvikling trolig også er en medvirkende årsak til hjertesviktutvikling hos voksne. Avhandlingen frembringer ny kunnskap om sykdomsmekanismene ved hjertesvikt, som i fremtiden vil kunne bidra til bedret pasientbehandling.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 6. juni 2013 16:06