Disputas: Nina Hasselberg - Helsetjenesteforskning

Cand.psychol. Nina Hasselberg ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): The crisis resolution team model in Norway: Implementation, outcome of crisis and admissions.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Docent Ulf Malm, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet, Sverige
2. opponent: Førsteamanuensis Ingunn Skre, Institutt for psykologi, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Reidar Tyssen, Avdeling for medisinsk atferdsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Svein Friis, Klinikk psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Torleif Ruud, Klinikk for helsetjenesteforskning og psykiatri, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Begrenset implementering av ambulante akutteam i psykisk helsevern: En undersøkelse av innføringen av ambulante akutteam i psykisk helsevern viser rom for forbedringer, i følge doktorgradsavhandlingen til psykolog og stipendiat Nina Hasselberg ved Akershus Universitetssykehus.

Inspirert av en engelsk modell for kriseteam har de fleste distriktspsykiatriske sentre i Norge opprettet ambulante akutteam. Slike tverrfaglige team skal gi korttids krisehjelp som alternativ til innleggelse ved akutte psykiske kriser. Teamene skal være operative døgnet rundt 7 dager i uken og tilby rask og intensiv behandling, ofte i pasientens hjem. De skal ha en portvaktfunksjon ved at innleggelser i akuttavdelingene må gå gjennom teamene, og de skal også bidra til tidligere utskrivning ved å kunne gi tett oppfølging etterpå.

Nina Hasselberg har analysert 680 pasientforløp ved de 8 første akutteamene i Norge i 2005-2006. Arbeidet viser at de norske temaene ikke har portvaktfunksjon, ikke har døgnåpent (halvparten av teamene hadde bare åpent i kontortiden), og i begrenset grad gir rask og intensiv hjelp. Teamene i Norge behandler primært pasienter med depresjoner og suicidale kriser, men sjeldnere personer med psykotiske kriser. De pasientene som fikk et tilbud av akutteamene viste noe bedring. Men sammenlignet med akutteam i England gav norske akutteam mindre intensiv behandling. Sjansen for å bli innlagt var mindre om teamet hadde utvidet åpningstid på kveld og i helg, men større ved alvorlige psykotiske symptomer og suicidale tanker.

Konklusjonen er at akutteamene i Norge bare delvis ble implementert i henhold til modellen for ambulante akutteam, og at de derfor heller ikke fullt ut har fylt den rollen de har vært tiltenkt i psykisk helsevern.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 31. mai 2013 09:05