Disputas: Lene Berge Holm - Operasjonsanalyse i helsetjenesteforskning

Cand.pharm. Lene Berge Holm ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Combining Soft Systems Methodology and Discrete Event Simulation modelling for optimising hospital patient flow and resource utilisation.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Sally Brailsford, Southampton Management School, University of Southampton, Storbritannia
2. opponent: Professor Bent Erik Bakken, Forsvarets stabsskole, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Tom Øresland, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ida Rashida Khan Bukholm, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Seniorforsker Fredrik A. Dahl, Helse Sør-Øst kompetansesenter for helsetjenesteforskning, Akershus universitetssykehus HF, Lørenskog

For å få et veldrevet sykehus er det vesentlig at de ressursene man har til rådighet utnyttes optimalt slik at ikke pasienter må vente unødig lenge. I sitt arbeid har Lene Berge Holm og medarbeidere utviklet en multimetodologi for optimalisering av ressursutnyttelse og pasientflyt. Avhandlingen viser hvordan kombinering av problemstrukturering og simuleringsmodellering kan føre til større grad av implementeringssuksess i sykehuset. Denne multimetodologien er benyttet i tre separate studier på Akershus universitetssykehus (Ahus) i relasjon til sykehusets 40 prosent økning i pasientvolum i 2011. Hovedmålet for avhandlingen er å vise utviklingen og grad av suksess med multimetodologien.

Delmålene i avhandlingen er å vise Ahus-spesifikke implikasjoner av denne forskningen. Fire av avhandlingens fem artikler viser hvordan problemstrukturering og simulering ble brukt for å evaluere konsekvensene av det økte opptaksområdet og ressursbehovet i 2011 i akuttmottaket og ved sentraloperasjon. Den femte artikkelen demonstrerer en modell for optimal sengefordeling mellom sykehusets avdelinger.

Avhandlingen demonstrerer flere utfordringer med implementering av forskningsresultater i klinikken. Syv kriterier for suksessfull implementering av resultater er foreslått og diskutert, og arbeidet viser at kombinering av problemstrukturering og simulering øker sjansene for at resultatene blir implementert i organisasjonen, slik at det får praktiske konsekvenser og kan være med på å løse noen av problemene norske sykehus står ovenfor.

For mer informasjon, kontakt Johan Martin Hindrum

Publisert 11. mars 2013 09:38