Disputas: Yishan Liu - Urologi og patologi

Cand.med. Yishan Liu ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Immunobiological aspects in prostate cancer progression.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent:  Professor Jian Guo Wen,  The First Affiliated Hospital of Zhengzhou University, Zhengzhou City, Kina
  2. opponent:  Førsteamanuensis Marcin Matuszewski,  Department of Urology,  University Hospital of Gdansk, Polen
  3. medlem av bedømmelseskomiteen:  Førsteamanuensis Torill Sauer,  Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Aasmund Berner, Avdeling for patologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Overlege Karol Axcrona, Urologisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet

Cand. med. Yishan Liu har i denne avhandlingen undersøkt samspillet mellom immunsystemet og parametre knyttet alvorlighetsgrad av prostata cancer sett ved mikroskopisk undersøkelse. Hun har vist at overflatemolekylet B7-H3 som kan påvirke immunsystemet også blir uttrykt av prostatacancer pasienter i den norske befolkningen. Uttrykk av B7-H3 var korrelert til Ki-67, en markør som viser på hurtig delende kreftceller, og til aggressivere prostatacancer typer. Cand. med. Yishan Liu har videre vist at spesialiserte antigen presenterende celler (CD1a+) med evne å vise frem fettholdige antigener forekommer i de snillere typene prostatacancer men minsker i antall i de mer aggressive typene. Disse cellene forekommer kun i lavt antall hos pasienter med godartet forstørrelse av prostata. Meget lignende forhold gjelder for spesialiserte hvite blodlegemer som uttrykker CD4 og CD8 antigenet. Det vises at forholdet mellom B7-H3 og CD1a uttrykkende celler er inverst. Det spekuleres at det er en sammenheng mellom aggressive prostatacancer typer og en evne hos disse cancertypene og frastøte immunsystemet. Cand. med. Yishan Liu viser i prostatacancer cellelinjer at blokkering av cellers kraftverk (mitokondrier) gjør at uttrykk av molekyler som er assosiert med en stamcellefenotype øker. Likeså øker uttrykket av B7-H3 i disse cellelinjene. Disse forsøkene viser at uttrykk av B7-H3 kan reguleres av ytre faktorer i prostatakreftceller, og at uttrykk av dette molekylet kan være viktig for overlevelsen av prostatacancerstamceller.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 30. mai 2013 15:18 - Sist endret 31. mai 2013 13:29