Disputas: Cathrine Lund - Akuttmedisin

Cand.med. Cathrine Lund ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Acute Poisonings in Oslo: Epidemiology, Treatment and Mortality.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Director and Consultant Michael Eddleston, National Poisons Information Service, Edinburgh, Scotland/QMRI University
  2. opponent: Chief Physician Kalle Hoppu, Poison Information Centre Helsinki, University Central Hospital, Helsinki, Finland
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Sidsel Rogde, Avdeling for rettsmedisin og rettstoksikologi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Odd Brørs, Avdeling for farmakologi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Knut Erik Hovda, Det Nasjonale NBC senteret, Akuttmedisinsk avdeling, Oslo universitetssykehus HF

Akutte forgiftninger rammer en forholdsvis ung pasientgruppe og medfører risiko for skader og død både på kort og lang sikt. Lege og forsker Cathrine Lund har kartlagt alle akutte forgiftninger ved Oslosykehusene, Legevakten, samt det Rettsmedisinske institutt; totalt ca 3500. Formålet var å studere forekomst, behandling og oppfølgning ved sykehus/legevakt, samt dødelighet i og utenfor sykehus/legevakt.

Alkohol, benzodiazepiner, paracetamol og opioider (i hovedsak heroin) var de vanligste årsakene til akutt forgiftning. De fleste forgiftninger var rusrelaterte, og det har vært en dobling av akutte rusrelaterte forgiftninger sammenliknet med en studie gjort i 2003. Legevakten behandlet dobbelt så mange forgiftninger som de fem sykehusene i Oslo tilsammen, og legevaktsbehandling var både effektiv, mindre ressurskrevende enn sykehusbehandling, og trygg. Bruk av motgiftene flumazenil og naloxon, alene eller i kombinasjon, ga ingen økt risiko for komplikasjoner.

Reseptfritt salg av paracetamol kan regnes som trygt, ettersom det verken har vært en økning i antall eller andel forgiftninger med paracetamol, dødsfall, levertransplantasjoner eller senskader etter at paracetamol ble tilgjengelig utenfor apotek.

Få pasienter fikk tilbud om oppfølgning etter rusoverdose. Dette var overraskende da disse pasientene har en forventet høy dødelighet over tid. Relativt få pasienter døde på sykehus (<2%) og få fikk senskader. Imidlertid døde det ca 120 pasienter av akutt forgiftning i Oslo i 2008. Av disse ble ni av ti funnet døde utenfor sykehus/legevakt, og de fleste døde av heroinoverdose.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 10. apr. 2013 15:35