Disputas: Marianne Mørdre - Barnepsykiatri

Cand.med. Marianne Mørdre ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): A long-term follow-up study of child psychiatric inpatients

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Per Hove Thomsen, Institutt for klinisk medisin, Aarhus universitet, Danmark
  • 2. opponent: Førsteamanuensis Grete Dyb, Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Jan Ivar Røssberg, Senter for psykoseforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Erik Falkum, Enhet voksenpsykiatri, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Anne Margrethe Myhre, Klinikk psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Høy risiko for kriminalitet og arbeidsuførhet blant tidligere innlagte barnepsykiatriske pasienter.
Lege og forsker Marianne Mørdre har i sitt doktorgradsarbeid vist at tidligere innlagte barnepsykiatriske pasienter har betydelig høyere risiko for utvikling av kriminalitet og uførhet i voksenalder enn den generelle befolkningen.
Det er kjent fra andre studier at psykisk lidelse i barne- og ungdomsårene gir økt risiko for senere psykososiale vansker, men få kliniske studier har sammenlignet langtidsforløpet av ulike psykiatriske lidelser fra barnealder og inn i voksenalder.
I sin avhandling “A long-term follow-up study of child psychiatric inpatients” viste Marianne Mørdre og hennes medarbeidere i en registerstudie av 550 barn innlagt mellom 1968 og 1988 at 24 % ble gjenfunnet i strafferegisteret, 44 % var uføretrygdede og 84 % var ugifte ved oppfølging i 2005, langt flere enn i tilsvarende normalbefolkning.
Barna med adferdsforstyrrelser hadde særlig høy risiko for kriminell utvikling, mens barna med ADHD uten atferdsforstyrrelse ikke hadde høyere risiko for senere kriminalitet enn de øvrige barna i studiepopulasjonen. Imidlertid var barna med ADHD oftere uføre i voksenalder sammenlignet med barna med emosjonelle eller adferdsmessige vansker. Barna med autisme spekter lidelser hadde særlig høy andel av uførhet i ung alder.
Samlet sett viste denne avhandlingen at tidligere innlagte barnepsykiatriske pasienter hadde høy grad av psykososiale vansker i voksenalder. Studien understreker behov for intensiverte og målrettede behandlingstiltak for å forebygge uheldig utvikling hos disse barna. Tidligere forskning har vist en direkte sammenheng mellom utdanning og arbeidsevne, og skole- og undervisnings tiltak synes å være viktige satsningsområder med tanke på forebygging av uførhet. Tidlige behandlingstiltak blant barn med alvorlige adferdsforstyrrelser vil være særlig viktig for å forebygge kriminalitet.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 15. mars 2013 14:48 - Sist endret 15. mars 2013 14:52