Disputas: Tom Nordby - HPB kirurgi

Cand.med. Tom Nordby ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d (philosophiae doctor): Improvement of care for patients with pancreatic and periampullary tumours with particular focus on the role of surgery.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Associate Professor Claes Jönsson, Karolinska universitetssjukhuset, Stockholm, Sverige
  2. opponent: Professor emeritus Ole Didrik Lærum, Gades institutt, Haukeland universitetssykehus, Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Ida Rashida Kahn Bukholm, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ola Røkke, Klinikk for kirurgiske fag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Trond Buanes, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Pancreas cancer er fremdeles resistent mot kjemoterapi i betydelig grad. Derfor er kirurgi den eneste behandling med kurativt potensiale, men det har rådet restriktive holdninger i vår avdeling, både til omfattende primærkirurgi (eksempelvis rekonstruksjon av mesenterialkar), og til kirurgisk behandling av residiv.

Nytteverdien, målt som levetidsforlengelse, har ikke vært så stor som man kunne ønske, og hvordan pasientenes livskvalitet påvirkes av ulike behandlingsintervensjoner, vet vi lite om. Derfor utviklet vi et nytt sykdomsspesifikt instrument (PACADI score), som etterspør pasientens egne prioriteringer.

Vi har utført en retrospektiv gjennomgang av 164 pasienter med residiv hvor vi har funnet sammenheng mellom asymptomatisk residiv og økt overlevelse. Dette kan åpne for økt behandlingsintensivitet, også i form av kirurgi. Alle pasienter operert for pancreas cancer bør følges opp med CT undersøkelser.

Høsten 2008 startet vi Tematisk Pancreas Tumor Prosjekt (TPTP), som er tverrfaglig og sykehusomfattende hvor vi prospektivt registrerer alle henviste pasienter med fokus på effekten av utrednings- og behandlingsintervensjoner. I dette arbeidet konkluderer vi med at for få pasienter opereres med rekonstruksjons kirurgi.

Pasienter operert med mikroskopisk ufri margin (R1 reseksjon) er sammenlignet med pasienter med lokalavansert sykdom (inoperable). Selv om R1 reseksjon ikke er ønskelig, fører fjernelse av svulsten til økt overlevelse. Opererte pasienter ser også ut til å ha bedre livskvalitet.

Vi konkluderer med at flere pasienter bør tilbys kirurgisk behandling selv om risikoen for R1 reseksjon derved skulle øke.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 16. mai 2013 12:17