Disputas: Angela Oppelt - Biokjemi

Dipl.Biochem. Angela Oppelt ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Novel regulators of cell migration

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Robin Irvine, Department of Pharmacology, School of the Biological Sciences, University of Cambridge, England
  • 2. opponent: Seniorforsker Gunhild Mari Mælandsmo, Avdeling for tumorbiologi, Institutt for kreftforskning, Oslo universitetssykehus HF, Radiumhsopitalet
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Jan Øivind Moskaug, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Philippe Collas, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Dr. Jørgen Wesche, Institutt for kreftforskning, Avdeling for biokjemi, Oslo universitetssykehus HF, Radiumhospitalet

Cellevandring spiller en viktig rolle i flere biologiske prosesser som for eksempel i fosterutviklingen, under sårheling og i immunforsvaret. I tillegg spiller også cellevandring en viktig rolle i kreftspredning. For å utvikle bedre medisiner mot kreftspredning er det derfor viktig å studere mekanismene involvert i cellevandring. Gjennom dette arbeidet har vi fått ny innsikt i normal cellevandring og i cellevandring av kreftceller. Med bakgrunn i et såkalt ”siRNA screen” for å finne proteiner involvert i cellevandring, har vi identifisert to enzymer som ikke tidligere har vært forbundet med denne prosessen. I tillegg har vi funnet at fosfatidylinositol 5-fosfat, et lite molekyl som produseres av de to enzymene, påvirker hvor raskt cellene vandrer. Videre har vi også identifisert en ny mekanisme som regulerer aktiviteten og signaleringen til en vekstfaktor-reseptor. Aktiverte vekstfaktor-reseptorer regulerer mange biologiske prosesser som cellevekst, celleoverlevelse og cellevandring og feil i vekstfaktor-signaleringen kan føre til utvikling av kreft. Det er derfor viktig å forstå denne signaleringen i detalj. Resultater fra denne avhandlingen kan bidra til utvikling av ny terapi mot kreftspredning.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 4. apr. 2013 14:59 - Sist endret 4. apr. 2013 15:08