Disputas: Linda Merete Smedbakken - Aterosklerose

M.Sc. Linda Merete Smedbakken ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d (philosophiae doctor): Homeostatic chemokines and adhesion molecules in atherosclerosis – from bed to bench

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Associate Professor Harry Björkbacka, Medicinska fakulteten, Lunds universitet, Sverige
  2. opponent: Professor Rigmor Solberg, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Line Mariann Grønning-Wang, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Lars Eide, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Pål Aukrust, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Det er i dag flere holdepunkter for at betennelse kan spille en viktig rolle i utvikling av åreforkalkning (aterosklerose), og vi tror at denne prosessen bare i liten grad påvirkes av dagens behandlingsformer.

Molekylærbiolog Linda M. Smedbakken har i sitt doktorgradsarbeid funnet forhøyede nivåer av ulike proteiner i blod hos pasienter og sett på hvilke effekter disse har i aterosklerose. Slik kartlegging er viktig for å finne de proteinene som er mest sentrale i utviklingen av aterosklerose.

I sin avhandling ”Homeostatic chemokines and adhesion molecules in atherosclerosis – from bed to bench” har Linda M. Smedbakken og medarbeidere vist at tre proteiner som er konstitutivt uttrykt i vev og normalt er involvert i ”house keeping” i kroppen er oppregulert ved aterosklerose. En av disse (CXCL13) ser ut til å ha gunstige effekter, mens de to andre  (CCL19 og CCL21) kan øke faren for alvorlig aterosklerose.

I tillegg søkte Linda M. Smedbakken og medarbeidere etter mulige proteiner i blod som kan brukes for å forutsi utfall hos pasienter med ustabil aterosklerotisk sykdom. Slike prognostiske markører er viktige for å kunne gi best mulig behandling til pasientene, og de fant en mulig kandidat, ALCAM.

Prosjektet går på tvers av vanlige faggrenser og vil derfor kunne kaste lys over nye mekanismer ved utvikling av hjerte- og karsykdom og vil på lengre sikt kunne danne grunnlag for nye former for behandling i denne pasientgruppen.

Aterosklerose, på folkemunne kalt åreforkalkning, betegner en livslang prosess der kolesterol og andre fettstoffer danner ansamlinger i blodkarveggen (plakk). Aterosklerose er helsefarlig først og fremst når disse plakkene blir ustabile og veggen som omkranser plakket sprekker. Da vil fettmasser og betennelsesstoffer fra plakket komme ut i blodet hvilket fører til aktivering av blodplater og dannelse av blodpropp. Blodpropp fører til helt eller delvis opphør av blodsirkulasjon i vevet som forsynes av det rammede blodkaret. Hjerteinfarkt, hjerneslag og koldbrann er eksempler på dødelige eller invalidiserende sykdommer som skyldes aterosklerotisk blodpropp.

Selv om behandlingen av disse sykdommene har gjort store framskritt, er aterosklerotisk sykdom fortsatt en av hovedårsakene til død og sykelighet. Det er derfor viktig å forske og gjøre rede for hvilke proteiner og andre mediatorer som har innvirkning på den aterosklerotiske prosessen slik at man kan oppdage sykdommen på et tidligere tidspunkt og dermed gi en bedre og mer tilpasset behandling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 16. mai 2013 12:06