Øystein Horgmo vinner av fotopris

Medisinsk fotograf Øystein Horgmo ved Institutt for klinisk medisin har vunnet gull i fotokonkurransen «Eksponering 2017».

Vinnerbildet i kategorien «Mennesker»: Kristina Ivanauskiene, Annika Winsnes og Torunn Rønningen undersøker cellemateriale på Philippe Collas' laboratorium. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

«Eksponering» er konkurransen for yrkesfotografer som arbeider innen ulike etater og organisasjoner.Årets konkurranse gikk av stabelen lørdag 25. mars i Stavanger. Konkurransen er landsdekkende og avholdes hvert annet år. I år var det sjette gangen det ble delt ut priser.

Juryen bestod av fotografene Ivar Greftegreff, Arne B. Langleite og Tove Sivertsen.

Øystein Horgmo vant prisen i kategorien «Mennesker» for bildet «Livsvitenskap».

- Det er nyttig å delta i konkurranser for å få en uavhengig, fotofaglig vurdering av den jobben man gjør, og det er veldig hyggelig å oppnå 98 av maksimalt 100 poeng for ett av bildene, sier prisvinneren fornøyd.

Allsidig fotograf

Øystein Horgmo
Øystein Horgmo. Foto: UiO

Horgmo er medisinsk fotograf og gruppeleder for Foto- og videotjenesten ved Klinmed.

Han tar alle slags fotooppdrag, fra portretter til kliniske fotoer og forskningsillustrasjoner. Han bidrar også med tegninger og illustrasjoner til vitenskapelige artikler, posters og avhandlinger.

Vinnerbildet er tatt av Philippe Collas sin forskergruppe på Seksjon for biokjemi, i forbindelse med UiOs livsvitenskap-satsing.

Nyvalgt leder for Institusjonsfotografenes forening

Det er Institusjonsfotografenes forening (IFF) som arrangerer fotokonkurransen for yrkesutøvende fotografer. Horgmo ble i helgen også valgt til ny leder for foreningen, som omfatter i overkant 100 medlemmer, fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord.

- Foreningen har som oppgave å fremme bruken av fotografiet til dokumentasjon, illustrasjon og formidling ved hjelp av ulike media, sier Horgmo.

I tillegg jobber IFF for å samle de som yrkesmessig arbeider med fotografi innen sykehus, politi, museer, universiteter, forsvar, industri og andre institusjoner.

Publisert 28. mars 2017 11:53 - Sist endret 28. mars 2017 11:53