Millioner til forskning på cøliaki

Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen forlenger støtten til senter for cøliakiforskning. Senteret som startet i 2016 får nå anledning til å gjennomføre studier som bringer igangsatte prosjekter nærmere klinisk anvendelse.

Deig og mel

Immunsystemet hos pasienter med cøliaki reagerer på gluten i mel fra hvete, rug og bygg. Foto: Øystein Horgmo, UiO

K. G. Jebsen-senter for cøliakiforskning driver translasjonsforskning for å utnytte grunnleggende forståelse av sykdomsmekanismen for å bedre diagnostikk og behandling for cøliaki som er en vanlig sykdom i Norge.

- Til hjelp for mange pasienter

Cøliaki er en kronisk tarmsykdom og arter seg ved at tarmtottene er betente, reduksjon i tarmoverflaten og at det er vanskelig å ta opp næringsstoffer.

bilde av Ludvig Magne Sollid
Senterleder Ludvig Magne Sollid

Tilstanden kjennetegnes av at pasientenes immunsystem reagerer på gluten i mel fra hvete, rug og bygg. Ved K.G. Jebsen-senteret i Oslo arbeider fem forskergrupper med å finne bedre diagnostikk og nye behandlingsmetoder for cøliaki som kan brukes i tillegg til, og på sikt kanskje erstatte, en glutenfri diett.

- Vi har kommet langt i arbeidet med å finne ut hvilke celler som utløser en overreaksjon på gluten, og mener vi har gode forutsetninger for å kunne komme frem til resultater som vil være til hjelp for mange pasienter. Forlenget drift av senteret gir oss tid til å teste nye metoder for behandling, sier professor Ludvig M. Sollid, leder for K.G. Jebsen-senter for cøliakiforskning ved Universitetet i Oslo.

Topp karakter

Forlenget støtte gis også til  K.G. Jebsen-senter for genetisk epidemiologi ved NTNU.

– Vi gleder oss over at internasjonale fageksperter gir sentrene topp karakter. De har begge gjort vitenskapelige gjennombrudd og publisert i verdensledende tidsskrifter, sier daglig leder i Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen, Sveinung Hole.

K.G. Jebsen-sentrene i medisin utgjør noen av de sterkeste medisinske forskningsmiljøene i Norge. Virksomheten retter seg mot medisinske forskningsfelt som er prioritert av vertsinstitusjonene og har en tydelig forbindelse til pasientvirksomhet. – Begge de to sentrene har dokumentert at de innen to år kan nå resultater som pasienter vil nyte godt av i fremtiden, sier Hole.

K.G. Jebsen-senter for cøliakiforskning

Publisert 7. feb. 2020 12:09