Stipendiat Lynn Mørch-Johnsen

Kan man se sammenheng mellom symptomer og hjerneforandringer hos pasienter med psykotiske lidelser?

Cand.med. Lynn Mørch-Johnsen

Hjerneavbildning ved schizofreni og bipolar lidelse

MR (Magnetisk resonans) gir oss muligheten til å studere hjernens struktur og funksjon på en måte som er skånsom og lite risikofylt. Ved å bruke avanserte dataprogrammer kan man beregne størrelser av ulike hjernestrukturer. Tidligere studier har vist forskjeller i hjernestruktur mellom pasienter med psykotiske lidelser (som schizofreni eller bipolar lidelse) og friske kontrollpersoner.

Blant annet har man sett tynnere hjernebark i forskjellige deler av hjernen og endrede volumer av dypereliggende hjernestrukturer. Det er imidlertid stor variasjon mellom pasientene. Foreløpig vet vi ikke sikkert hva som ligger bak hjerneforandringene vi ser eller hvordan de henger sammen med symptomene pasientene opplever.

Sammenheng mellom hjernestruktur og psykotiske symptomer

I dette doktorgradsprosjektet ønsker vi  å undersøke sammenhenger mellom hjernestruktur og symptomer, sykdomsforløp eller alvorlighet av sykdom hos pasienter med schizofreni og bipolar lidelse. Vi vet at det er stor variasjon mellom pasientene når det gjelder omfang av psykotiske symptomer og hvordan sykdommen utvikler seg.

Kan noe av dette henge sammen med variasjon i hjerneforandringer? Har pasienter med mer alvorlige sykdomsforløp mer uttalte hjerneforandringer? Kan vi se spesifikke sammenhenger mellom symptom som for eksempel hørselshallusinose og hjernestrukturer involvert i hørsel?

Finnes det undergrupper av pasienter som skiller seg fra de andre pasientene med tanke på hjernestruktur? Studier viser for eksempel at rundt 30 % av pasienter med nylig påvist psykoselidelse opplever vedvarende problemer med motivasjon (apati). Vi ser blant annet på om disse pasientene har spesielle endringer i hjernestrukturer involvert i motivasjon, sammenliknet med pasienter uten vedvarende apati.

Publisert 4. des. 2014 10:11 - Sist endret 9. apr. 2015 13:13