Post doc Sigrun Hope

I arbeidet som psykiater undret jeg meg stadig over hvorfor mange pasienter med psykisk lidelse ga uttrykk for å være veldig slitne og å ha vansker med konsentrasjon.

Sigrun Hope. MD PhD

Immunsignaler kan utlyse sykdomsatferd

Dyrestudier viste at immunsignaler er viktige for hjernens funksjon, og at de kan utløse såkalt sykdomsatferd, med nedsatt energi og kognitiv svekkelse. I doktorgradsprosjektet mitt ønsket jeg derfor å finne ut om immunsignaler kunne spille en rolle ved alvorlig sinnslidelse.

• Studiene viste at pasienter med alvorlig psykisk lidelse hadde forhøyet nivå av visse immunsignaler, såkalt inflammasjonsparametre.
  • Vi fant videre at maniske pasienter hadde høyere nivå enn deprimerte, noe som var uventet.
  • Oppfølgingsstudier viste at pasienter med høyt nivå av inflammasjonssignaler tenderte til å være mer psykotiske og ha dårligere funksjon.

Disse resultatene kan bidra til økt forståelse av hvordan immunrelaterte mekanismer er involvert i mentale lidelser. Immunrelaterte medisiner har medført betydelig bedret behandlingsrespons ved den nevrologiske sykdommen multippel sklerose, og forhåpentlig kan forskning vedrørende immunologiske avvik ved alvorlig sinnslidelse bidra til utvikling av nye immunrelaterte medisiner også mot alvorlig sinnslidelse.

Utviklingsforstyrrelser og kognitive vansker

De siste årene har jeg arbeidet med utredning av kognitive vansker hos personer med utviklingsforstyrrelser som autisme og psykisk utviklingshemming. Jeg ønsket å finne ut om høyt nivå av inflammasjon er assosiert med nedsatt kognitiv funksjon. Dette temaet er jeg nå i ferd med å skrive en artikkel om.

Som postdoktor i forskningsprosjektet BUPGen (BUP= barne og-ungdomspsykiatri: Gen= gener), vil jeg samarbeide med et nettverk av forskere fra forskjellige steder i Norge. Hovedfokus i BUPGen-prosjektet er å finne ut hva som forårsaker utviklingsforstyrrelser.

Mitt fokus vil spesielt være på om immunrelaterte avvik, så som hvorvidt immunrelaterte genvarianter øker risiko for autisme.

Publisert 21. nov. 2014 10:15 - Sist endret 9. apr. 2015 13:17