Hvordan opplever en helsefagstudent fra Nepal situasjonen i korona-Norge?

Sujan Rijal er fra Nepal og studerer mastergrad i Health Economics, Policy and Management ved Institutt for helse og samfunn ved Universitetet i Oslo. I januar kom han til Norge og 12. mars ble store deler av Norge stengt på grunn av Covid-19.

Mann som sitter på en benk

Foto: Bidusha Neupa

SHE valgte å utlyse 15 stipender til studenter som var i nød på grunn av korona.

Link til utlysning.

42 internasjonale studenter fra alle fagene ved Det medisinske fakultet søkte. Alle verdensdeler var representert. 15 av disse mottok stipend på kr. 20.000 hver. Stipendmottakerne måtte skrive essay med fokus på studentsituasjonen relatert til studiene sine. Sujan Rijal var en av dem.

– Jeg må si at jeg er slått av det høye refleksjonsnivået som preger de fleste essayene. Erfaringene med å stå midt i en pandemi fremmer refleksjon, og de evner å trekke sammenligninger mellom Norge og land for øvrig. Så er det også flere som tenker over at vi ikke har en klode B. Vi har denne kloden som må tas vare på og respekteres, sier Kristin M. Heggen, daglig leder for SHE.

I perioden hvor store deler av Norge var stengt våren 2020 var det en stor utfordring at bibliotekene stengte, også fordi denne studentgruppen bruker biblioteket aktivt blant annet av økonomiske grunner.

- En fellesbeskrivelse for alle essayene vi fikk inn er hvordan hverdagen preges av sosial isolasjon og savnet av fellesskap med medstudenter og lærere.  – Mange beskriver at de er redde for selv å bli syke eller at noen i familien skal bil det. Dernest er det engstelsen for ikke å gjøre det så bra på eksamen som de gjerne vil. Utdanning er spesielt viktig for denne gruppen av internasjonale studenter.

Heggen vil især løfte frem Sujan Rijal: - Essayet hans er svært godt skrevet og det er interessant hvordan han evner å se mulighetene til å bruke egne erfaringer inn i fremtidens helsearbeid og i sitt hjemland Nepal.

Publisert 15. sep. 2020 08:19 - Sist endret 9. mai 2022 10:48