Bærekraft & ernæring

Er den sunne maten også den som er best for miljøet og planeten? Hvordan er det med avocadoen fra Mellom-Amerika? Eller tomaten dyrket i drivhus oppvarmet med fossilt brensel - eller plukket av arbeidere som har uverdige arbeidsforhold med luselønn?

ansikt, klær, briller

Pakat: Hanne Bjerknes

Hovedinnleder

Lene Frost Andersen er professor i ernæring ved avdeling for ernæringsvitenskap, Universitet i Oslo.

Hun har forsket mye på hvordan man kan måle kostholdet til enkeltpersoner, hvordan spisemønstrene er i forskjellig aldergrupper, hvordan mat-miljøet påvirker våre kostvaner og hva som er viktig for å kunne få til endringer i kostvaner.

I den senere tid har hun vært med på å utvikle forskningsprosjekter rundt mat og bærekraft. Frost Andersen leder forskningsprosjektet NOR-Eden som undersøker hvordan vi kan spise således at miljøavtrykket blir minst mulig samtidig som kostholdet er bra for helsen.

Moderator

Siri Hundstad Quamme studerer ernæringsvitenskap ved UiO, hun vil moderere samtalen og stille Frost Andersen spørsmål.

Arrangementssted

HumSam-biblioteket i Georg Sverdrups Hus, Blindern. Det blir servert kaffe og en matbit.

Seminaret er et samarbeid mellom SHE og Institutt for medisinsk basalfag ved UiO.

Seminarserien Bærekraft og helserelaterte tema fra SHE:

Sustainability & Democracy
Bærekraft & Ensomhet