Resistent gonoré: Kjønnssykdommen du ikke blir kvitt

Hva er antibiotikaresistent gonoré? Hvordan oppstår det? Hvordan kan vi unngå det? Og hva vil skje i fremtiden?

fingre, plate med bakterier

Foto: Øystein Horgmo/UiO

De siste årene har vi sett en økning i antall gonoréinfeksjoner som ikke lar seg behandle med vanlige antibiotika, særlig blant unge i Norge. I denne panelsamtalen utforsker vi dette temaet, med fokus på hva vi som enkeltmennesker og som samfunn kan gjøre for å stoppe utviklingen av resistent gonoré.

Velkommen enkel servering og panelsamtale på Scene HumSam!

Du møter:

• Anne Olaug Olsen, lege og spesialist i hud- og veneriske sykdommer og i samfunnsmedisin, overlege ved Avdeling for smittevern og vaksine på Folkehelseinstituttet og førsteamanuensis ved Avdeling for samfunnsmedisin og global helse på Universitetet i Oslo.
  • Sigurd Høye, allmennlege, leder for Antibiotikasenteret for primærmedisin og førsteamanuensis på Avdeling for samfunnsmedisin ved Universitetet i Oslo.
  • Oda Melina S. Joramo, som nylig har skrevet masteroppgave om smittesporing av gonoré ved Avdeling for helseledelse og helseøkonomi.
  • Samtaleleder: Amanda Hylland Spjeldnæs, medisinstudent på forskerlinja på Institutt for helse og samfunn.

Ingen påmelding

Arrangementet er åpent for alle og krever ikke påmelding.

Scene HumSam

Scene HumSam ligger i første etasje i HumSam-biblioteket i Georg Sverdrups hus.

Antibiotikauka 2023

Dette arrangementet er en del av Antibiotikauka 2023 på Universitetet i Oslo, som er en del av Verdens Helseorganisasjons World Antimicrobial Awareness Week. (WAAW).

Emneord: gonore, resistent gonoreinfeksjon, AMR, Antimicrobial resistance, World AMR Awareness Week
Publisert 1. nov. 2023 09:53 - Sist endret 16. nov. 2023 14:14