Fulbrightpris til ebolaforsker John-Arne Røttingen

Fulbrightprisen for beste artikkel i 2016 går til en stor studie av effekten til en ny Ebola-vaksine som ble brukt under Ebolautbruddet i Vest-Afrika 2014-2015.

Portrett

John-Arne Røttingen, professor II ved avdeling for helseledelse og helseøkonomi ved UiO taler på prisutdeling ved Det Norske Nobelinstitutt 8. juni 2016. Foto: Kevin McGuiness

Studien har tatt for seg mer enn 7000 personer som har hatt høy risko for å bli smittet av Ebola. Foreløpige resultater viser at vaksinen er 100% effektiv mot Ebola-viruset.

Artikkelen «Efficacy and effectiveness of an rVSV-vectored vaccine expressing Ebola surface glycoprotein: interim results from the Guinea ring vaccination cluster-randomised trial» ble publisert i The Lancet i 2015. Dette er et av verdens mest prestisjetunge tidsskrifter innen medisin. Resultatene fikk stor internasjonal oppmerksomhet i fagmiljøene.

"Artikkelen vil være sentral i fremtidig forskning på Ebola og andre fremtidige epidemier, og står som et prakteksempel på hvordan man skal gjennomføre en folkehelsestudie i et land som opplever en epidemi" – Fulbrightprisens vitenskapelige komité

Rekordrask forskning

Prosessen fra forskningsforsøk til resultat har gått rekordraskt i forskningssammenheng. Det er slett ikke vanlig at vaksinasjonsutprøving tar så kort tid. Og gir så gode resultater. John-Arne Røttingen var en sentral pådriver for å få forsøkene igangsatt raskt.

Selve vaksinen, kan han fortelle, hadde derimot eksistert i flere år, etter å ha vært utviklet ved folkehelseinstituttet i Canada og kun testet på aper. Og da ebola brøt ut tok det igjen lang tid før man satte igang en koordinert forskningsutviklingsinstans med parallell vaksinering.

– Det var etter et møte med WHO hvor vi fikk satt sammen en arbeidsgruppe i etterkant at vi bestemte oss for å virkelig gå for dette, sier han. Samarbeidet på høyt nivå har vært helt essensielt for å få dette igangsatt, sier Røttingen.

Det har vært lyttet mye til feltarbeidere før og underveis, slik at de tidlig la opp til en strategi hvor de ønsket å få tillit før de satte forsøkene igang. Derfor har det kun vært feltarbeidere som har gjennomført studiene, som kan språket og forstår og respekterer folket de møter.

Les videre i saken Ebolavaksinen er her.

Komite og prisvinner
Fulbrightprisens vitenskapelige komité sammen med prisvinner på Det Norske Nobelinstitutt i Oslo 8. juni. Vinner mottok diplom og 50 000 kr. Fra venstre: Niels Nagelhus Schia (komiteleder, NUPI), John-Arne Røttingen, Bjørn Erik Mørk (UiO) og Kristian Åtland (FFI). Foto: Kevin McGuiness

Dette er andre året på rad at forskere fra Institutt for helse og samfunn får prisen. I fjor vant Øyvind Holme og Magnus Løberg med sin kreftforskning.

Av Anbjørg Kolaas og Christina Heesch
Publisert 9. juni 2016 13:12 - Sist endret 27. sep. 2022 10:49