Referat instituttrådsmøte Helsam 16. mai 2018

Referat fra instituttrådsmøte 16. mai 2018, kl 9 - 11 på møterom 123, Fredrik Holsts hus

Tilstede: Nina K. Vøllestad, Eli Feiring, Bård Natvig, Anne Kveim Lie (til 10.45), Line Løw, Kaja Kvaale

I tillegg: Irene Auke, Knut Tore Stokke (referent)

Sak/tema

Beskrivelse/momenter fra diskusjonen

Oppfølging/ansvarlig

Kommentarer til referatet fra sist eller innkallingen

Det var ingen kommentarer til referatet fra møtet 17. januar

 

Diskusjonssaker

   

Masterporteføljen

Instituttleder innledet med en beskrivelse av status i arbeidet: Fakultetsstyret har vedtatt å anbefale nedleggelse av masterprogrammet i Sykpleievitenskap. De har også gitt tilslutning til den videre prosessen med omleggingen med en anbefaling om å sikre et tilbud til sykepleiere samt å forsøke å inkludere noe av det som har forsvunnet ut ved nedleggelsen av Klinmeds master i psykososialt arbeid.

Skissen til struktur for de to endrede programmene ble presentert. Prosessen videre består i at studiedekan må godkjenne en programplan innen midten av juni for det engelskspråkllige programmet. Denne inneholder læringsmål og struktur, men ikke detaljerte undervisningsplaner. Tilsvarende plan må være klar i september for det norskspråklige programmet. Det legges opp til at også de reviderte programmene har et eierskap i én avdeling, men det må samtidig sørges for at andre avdelinger har innflytelse både på fellesemner og på tilbudet av elektive emner.

Med  programplaner på plass, vil vi også få et fundament for å tenke markedsføring av endrete programmer. Det arbeides med en avtale om å leie inn ekstern hjelp til markedsføringen.  

Det ble spurt om vi kan få til en integrering mot forskerlinjestudenter. Vi setter opp dette som en egen problemstilling til møtet i september.

Vi kommer tilbake med en oppdatering av arbeidet i neste møte. Vi setter også opp en egen sak om hvordan vi kan få til integrasjon mellom masterprogrammene og forskerlinjen.

Revisjon av intern fordelingsmodell Helsam

Instituttleder innledet med bakgrunn: Saken har vært oppe til diskusjon i ledergruppa flere ganger. Den viktigste årsaken er at vi må tilpasse oss til en varig redusert basisfinansiering på ca 10 mill årlig. Vi mener det er urealistisk å legge opp til at tilpasninger skal skje gjennom tilsvarende økt nettobidrag fra eksternfinansiert virksomhet eller gjennom økt studiepoengproduksjon/avlagte grader.

Med en sammenligning av innsats opp mot inntekter for de ulike studieprogrammene tenker vi at det er naturlig å se på reduksjon av undervisningsinnsats inn i masterprogrammene som et viktig element i tilpasningen. Dette oppnås blant annet gjennom mer fellesundervisning på tvers av programmer. Det ble pekt på at vi også må se på om ressursinnsatsen kan reduseres i emnene vi tilbyr, og søke en harmonisering så langt det er mulig og hensiktsmessig.

Målsetningen med arbeidet er å skape mer forutsigbare planer for framtidig bemanning i den enkelte avdeling.

Det ble spilt inn at det er viktig at en plan også tar høyde for ivaretakelse av alle avdelingene våre og gir rom for avvikling av forskningstermin og håndtering av frikjøpsvikarer.  

 
Rapportering 1. tertial 2018

Forslag til rapporter ble presentert i møtet.

Det ble gitt innspill på noen justeringer i rapporteringen som blant annet framhevet vårens søknadsarbeid enda tydeligere.

Endelig versjon av rapportene ettersendes med referatet.

Informasjonssaker

   
HMS

 

 

Informasjon om aktuelle saker

  • Valgstyre og valgkomité for høstens valg
    Fakultetets valgstyre vil håndtere valget. Valgkomiteen oppnevnes i disse dager.
     
  • Samlokalisering av Helsam
    Det arbeides med Eiendomsavdelingen langs to linjer; en oppdatert versjon av romprogrammet brukes på et innspill til OUS' Aker-prosess og parallelt gjøres det en generell oppdatering av romprogrammet for en lokaliseringsanalyse for andre alternativer.
     
  • Kantinedrift
    Eiendomsavdelingen har avklart at dersom SiO ikke ønsker å drifte kantine kan andre aktører kun tas inn på rent kommersielle vilkår. Det gjør at det ikke er aktuelt å gjøre noe for å forsøke å få i gang kantinedrift.
 

Eventuelt

Det ble meldt inn ønske om en fornyet gjennomgang av mulighetene for å gå over til å ha et instituttstyre framfor instituttråd. Saken legges fram på neste møte.
Publisert 25. mai 2018 16:15 - Sist endret 25. mai 2018 16:15