Disputas: Hege Bentzen

Cand.san. Hege Bentzen ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Prevention of hip fractures in nursing homes. A comparative study of the adherence with and effect of soft-shelled and hard-shelled hip protectors

1. opponent: Professor Yngve Gustafson, Institutionen för Samhällsmedicin och rehabilitering, Geriatrik, Umeå universitet, Sverige
2. opponent: Geriater Renate Pettersen, Geriatrisk avdeling, Aker universitetssykehus HF
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Kåre Birger Hagen, ISH, Seksjon for helsefag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Per Nafstad, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Lisa Forsén, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Divisjon for epidemiologi. Biveileder: Professor Astrid Bergland, Høgskolen i Oslo, avdeling for helsefag

En hoftebeskytter med myke beskyttelsesskall gir vel så god beskyttelse mot hoftebrudd som en hoftebeskytter med harde beskyttelsesskall fastslår fysioterapeut/cand. san. Hege Bentzen i sin doktorgradsavhandling. Begge typer hoftebeskyttere kan redusere risikoen for hoftebrudd med ca 60 %.

Hvert år brekker ca. 9000 personer hoften sin i Norge. De fleste av dem er eldre mennesker og mange av dem er beboere på sykehjem. Et hoftebrudd medfører både økt sykelighet og økt dødelighet, og det å forebygge slike brudd bør ha høy prioritet. Hoftebeskyttere har blitt anbefalt for å redusere risikoen for hoftebrudd, men effekten er usikker på grunn av at mange velger å ikke bruke den. En hoftebeskytter med myk beskyttelse har blitt utviklet for å være mer komfortabel enn en hoftebeskytter med hard beskyttelse, men hvorvidt de blir brukt og hvorvidt de beskytter mot hoftebrudd har ikke tidligere vært studert i en stor randomisert studie.

I sin avhandling - Prevention of hip fractures in nursing homes. A comparativ study of the adherence with and effect of soft-shelled and hard-shelled hip protectors har Hege Bentzen og medarbeidere vist at det å ha en hoftebeskytter på seg i et fall, enten en myk eller en hard hoftebeskytter, kan redusere risikoen for hoftebrudd med ca 60 %. Det ble ikke påvist noen forskjell i oppstartfrekvens mellom de to typer av hoftebeskyttere, men de som brukte den myke hoftebeskytteren hadde en noe høyere sannsynlighet for å fortsette med hoftebeskytter sammenliknet med dem som brukte den harde beskytteren. Derimot var det betydelig flere av dem som brukte den myke hoftebeskytteren som brukte hoftebeskytteren hele døgnet sammenliknet med dem som brukte den harde hoftebeskytteren. Siden den myke hoftebeskytteren også gir god beskyttelse mot hoftebrudd kan den anbefales til dem som har behov for hoftebeskytter hele døgnet.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 17. mai 2009 06:26 - Sist endret 4. feb. 2014 09:52