Disputas: Kristin Halvorsen

Cand.san. Kristin Halvorsen ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The ethics of bedside priorities in intensive care – value choices and considerations. A qualitative study.

Dr.med., dr.philos. Kjell Erik Strømskag, Akuttavdelingen,
Professor Eva Gjengedal, Seksjon for sykepleievitenskap, Universitetet i Bergen
Professor Dag Album, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Benedicte Ingstad, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Per Nordtvedt, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

I doktorgradsavhandlingen, ” Etikk og prioriteringer – Verdivalg og prioriteringshensyn i pasientnær intensivpraksis” har Kristin Halvorsen vist hvordan et utvalg av intensivleger og intensivsykepleiere opplever at de overordnede politiske føringer for helseprioriteringer er lite tilpasset intensivhverdagens komplekse beslutninger.

Synlige og skjulte drivkrefter er premissleverandør for prioriteringer i møte med individuelle pasienter. Ressursknapphet forsterker ulikhet i intensivmedisinsk behandling og sykepleie. Omsorgsverdier blir marginalisert på bekostning av sofistikert, høyteknologisk behandling. Intensivmedisin gir fantastiske behandlingsmuligheter, gir håp og redder mange liv. Likevel erfarer leger og sykepleiere at opprettholdelse av ressurskrevende, ikke lenger medisinsk meningsfull intensivmedisinsk behandling er et økende etisk dilemma. Dette dilemmaet blir forklart blant annet av sterke behandlingskrav og til dels urealistiske forventninger til heletjenestens muligheter i befolkningen, samt behandlingsiver i medisinen selv. Skjult uenighet og mangel på tverrfaglig åpenhet bidrar til at vesentlige verdimessige perspektiver i vurderingene om å begrense intensivbehandling ikke blir synliggjort.

Liten kjennskap til pasienters verdipreferanser kompliserer beslutninger om å trekke tilbake ikke lenger meningsfull behandling. Studien viser at standhaftige pårørende og ressurssterke pasienter har et fortrinn. De får mer oppmerksomhet, tydeligere behandlingsmålsetning og blir oftere lyttet til i behandlingsspørsmål. Leger og sykepleiere opplever regelmessig verdivalg der mindre avansert, men nødvendig intensivmedisinsk behandling og sykepleie må nedprioriteres på grunn av ressursknapphet og / -eller ressursfordeling. Kvalitetsreduksjon av pleietiltak, samt for tidlig overflytting av pasienter til avdelinger med lavere overvåknings - og omsorgsnivå er et regelmessig dilemma. Tidvis er det umulig å skjerme døende og deres familier fra andre pasienter.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 20. nov. 2009 07:55 - Sist endret 4. feb. 2014 09:54