Disputas: Kristin Ingstad Sandberg

M.A. Kristin Ingstad Sandberg ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): International Health Policies. The Institutional Dimension of Global Child Immunization

1. opponent: Professor Joanna Chataway, Co-Director of the ESRC INNOGEN Centre, Open University, Milton Keynes, United Kingdom
2. opponent: Dr.polit. Kristin Rosendal, Fridtjof Nansens Institutt, Lysaker
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dr.phil.. Christoph Gradmann,Seksjon for medisinsk antropologi og medisinsk historie, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, UiO

Leder av disputas:  Professor dr.philos. Gerd Holmboe-Ottesen, Instituttleder for Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor Gunnar Bjune, IASAM, Seksjon for internasjonal helse. Biveileder: Seniorforsker Steinar Andresen, Fridtjof Nansens Institutt, Oslo

TITTEL: Internasjonal helsepolitikk: Globalt samarbeid om barnevaksinasjon
(International Health Policies: The institutional dimension of global child immunization)

Arbeidet tar for seg barnevaksinasjon og har fulgt den globale vaksinealliansen GAVI over en periode på tre år. Som eksempel viser GAVI at ny teknologi og finansiering ikke er nok for å sikre økt vaksinasjon. Like nødvendig er et fungerende samarbeid mellom et økende antall aktører, deriblant internasjonale organisasjoner, industri, land, og i dette tilfellet private givere. GAVI Alliansen ble bygget av vaksineutviklere, elitebyråkrater og politikere – det var ikke en idé drevet av nasjonale myndigheter eller folkelige krav. Norge har vært tungt inne med finansiering, og har dermed vært med på å skape et innovativt og slagkraftig initiativ, men med usikkert fotfeste. Dersom hensikten med globalt helsesamarbeid er å bygge fungerende internasjonale regimer, gjenstår det et viktig oppgave i å sikre bredere forankring.

Doktorgradsarbeidet ser på helse med perspektiv fra internasjonal politikk, og prøver ut metoder fra forskning på globalt miljøsamarbeid. Konklusjonene i avhandlingen er basert på intervjuer med nøkkelpersoner og beslutningstakere i bl.a. internasjonale organisasjoner, giverland som Norge, USA og Nederland, Gates’ stiftelsen og GAVI, samt dokumentanalyse. Resultatene av studien omfatter en kartlegging av internasjonale offentlige aktører i det globale vaksinemarkedet. Videre bidrar arbeidet med funn om hvordan GAVI alliansen som et nytt initiativ påvirker det eksisterende globale samarbeidet (se det fagrettede engelske sammendraget for mer informasjon).

I løpet av det siste tiåret har det vokst fram nye strukturer for globalt helsesamarbeid. Norge har spilt en sterk rolle i å bringe helse høyt opp på den internasjonale politiske agendaen. Flere store helseutfordringer er med på å drive dette samarbeidet, for eksempel pandemiberedskap; sykdommer som tuberkulose og Hiv/AIDS, og FNs tusenårsmål om å redusere mødre og barnedødelighet. Et overordnet spørsmål er hvordan det internasjonale samfunnet skal bestemme tilgang til ny teknologi, som medisin og vaksiner, når helse i økende grad betraktes som et globalt fellesgode.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 8. sep. 2009 21:23 - Sist endret 4. feb. 2014 09:58