Om prosjektet
Forskning om samlæring er organisert som et nettverk for forskere som arbeider innenfor helse og sosialutdanninger. Nettverket ble etablert i 2005. Våre hovedområder for forskning er:
- Interprofesjonell og intraprofesjonell medstudentveiledning (peer tutoring) i ferdighets senter
- Medstudentveiledning i klasserommet
- Medstudentvurdering (peer assessment) på teoretiske arbeider
- Samarbeidslæring (collaborative learning) i klinisk praksis
Mål
Hensikten med nettverket er å utforske, og teste intervensjoner, i samlæring, hos studenter på samme eller forskjellig utdanningsnivå, og samlæring mellom studenter i ulike utdanningsretninger. Hensikten er også å utvikle hensiktmessig og kvalitativt god pedagogisk praksis i samlæring.
Bakgrunn
Teoretiske perspektiver trekker på peer learning teori innenfor ulike sider av peer learning feltet som eksempelvis samarbeidslæring, medstudentvurdering og medstudentveiledning. Forskningsmetodisk tilnærming ligger innenfor feltmetodikk.
Delprosjekter
Flere prosjekter er utviklet med ulike prosjektledere innenfor gruppen. Prosjekter der Ida Torunn Bjørk, Universitetet i Oslo er delaktige i er listet nedenfor:
- Læringsaktiviteter blant 1.års sykepleiestudenter under trening i klinisk ferdighetssenter: en utforskende studie. Metode: Video-observasjon og fokusgruppe intervju. Start 2008.
- Perspektiver på dialogen under medstudentveiledning mellom 1. og 3. års sykepleiestudenter. Metode: Video-observasjon. Start 2008.
- Bokprosjekt. Perspektiver på samlæring i utdanning av helse- og sosial arbeidere. Alle deltakere i nettverket. Start 2010.
Finansiering
Høgskolen i Oslo
Samarbeid
Deltagerne i nettverket arbeider ved Universitetet i Oslo og avdelinger for fysioterapi, sykepleie, pedagogikk og barnevern ved Høgskolen i Oslo.
Start - slutt
Kontinuerlig pågående forskningssamarbeid