Disputas om svangerskapsdiabetes

Kjersti Mørkrid har tatt doktorgrad med avhandlingen "Gestational diabetes A study of prevalence and risk factors in a multi-ethnic population."

Kjersti Mørkrid

I avhandlingen Gestational diabetes A study of prevalence and risk factors in a multi-ethnic population viser Kjersti Mørkrid og medarbeidere at 13 % av kvinnene i Groruddalen, 11 % av etnisk norske og 15 % av ikke-etnisk norske kvinner, har svangerskapsdiabetes med WHO kriteriene. Total forekomsten økte til 32 % da de brukte nye kriterier fra en internasjonal ekspertgruppe (IADPSG). I Norge diskuteres det om kriteriene for å diagnostisere svangerskapsdiabetes skal endres. Svangerskapsdiabetes, som er diabetes eller for høyt blodsukker som oppstår eller påvises i svangerskapet, kan øke både mors og barnets risiko for fødselskomplikasjoner og diabetes senere i livet.

Totalt 823 friske gravide kvinner, 59 % med ikke-etnisk norsk opprinnelse, deltok i den populasjon baserte Stork Groruddalen studien. De ble intervjuet, målt og tok blodprøver i svangerskapsuke 15 og 28, og 3 måneder etter fødsel. Insulin transporterer sukker fra blodet over i muskel- og fettceller for å holde et normalt blodsukker. Kvinnene fra Sør-Asia viste seg å være mer resistente ovenfor insulin i kombinasjon med utilstrekkelig insulin produksjon. Kvinner med lav sosioøkonomisk status i barndommen hadde økt risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes, det samme gjaldt kvinner med lavt fysisk aktivitetsnivå tidlig i svangerskapet. Den fysiske aktiviteten som beskyttet mot svangerskapsdiabetes var ikke nødvendigvis trening med høy intensitet, men hverdagsaktivitet målt med antall skritt.

Publisert 19. des. 2013 13:45