Referat instituttrådsmøte Helsam 13. mai 2020

Referat fra instituttrådsmøte Helsam 13. mai 2020, kl 9 - 11 på Zoom

Tilstede; Terje P. Hagen, Kåre Moen (til 10.45), Eline Aas, Heidi Fjeld, Kaja Kvaale, Kirsti Langvatn, Line Løw, Tiril Seppola Reed, Romée Gerritsen

I tillegg; Knut Tore Stokke

Sak/tema

Beskrivelse/momenter fra diskusjonen

Oppfølging/ansvarlig

Kommentarer til innkallingen

Det var ingen kommentarer til referat fra møtene 24. og 27. mars.

 

 

Diskusjonssaker

 
Virksomhetsrapport T1 2020

Det ble innledet til diskusjon med en presentasjon av de viktigste elementene i forslag til ledelseskommentar og økonomirapport. I diskusjonen som fulgte ble det blant annet trukket fram at det er flere faktorer som taler for redusert forskningsaktivitet, Rådet var også opptatt av at vi bør benytte muligheten for en erfaringsoppsummering knyttet til den digitale undervisningen som er gitt i vår. 

 

Innspill fra diskusjonen innarbeides i virksomhetsrapporten. Endelig versjon ettersendes instituttrådet. 

 

Til neste rådsmøte forberedes en diskusjonssak om langtidsprognosen hvor også avdelingenes egne vurderinger av behov, avganger og mulligheter for fremtidige inntekter inkluderes. 

 

Studieseksjonen iversetter erfaringsinnhenting vedr. digital undervisning

Studiebarometeret

Vi presenterte resultater fra studiebaromeretet for bachelor og masterprogrammene ved Helsam. 

 

Instituttrådets overordnete inntrykk var at resultatene var noe svakere enn forventet. Rådet anbefalte derfor at gjennomgang av studiebarometeret gjøres til en fast sak i programrådene og at programlederne oppfordres til å komme opp med en plan for forbedringer i det enkelte program. 

 
Koronasitiuasjonen 

Instituttleder orienterte om arbeidet fram mot delvis gjenåpning av bygninger og arbeidet mot semesterstart.

For delvis gjenåpning av byggene vil masterstudenter i sluttfasen prioriteres. Vi vil sende ut søknadsskjema for studenter som ønsker tilgang. Rådet ga innspill på at det hadde vært litt mangelfull informasjonsflyt ut til studentene under koronasituasjonen.  

Foreløpig inntrykk tilsier at de ansatte som opplever behov for tilgang til kontoret vil kunne få det.  

Fram mot semesterstart vil planlegge for både fysisk og digital undervisning. Digital undervisning vil trolig være nødvendig for å kunne gi et tilbud til internasjonale studenter. 

Rådet ga innspill på at det vil være nyttig å utfordre de emneansvarlige på om det er deler av undervisningen som det er spesielt viktig at gjøres som fysisk undervisning. I tillegg ble det også trukket fram at vi bør informere internasjonale studenter om krav til utstyr for å kunne nyttiggjøre seg digital undervisning. 

 

Rådets innspill tas med til det videre arbeidet med delvis gjenåpning av byggene og planene for høstens undervisning. 
 

Informasjonssaker

 
Instituttleder orienterer om aktuelle saker
  • Instituttleder orienterte om fakultets behandling av saken om etablering av AKS
 

Eventuelt

   
Publisert 29. mai 2020 15:13 - Sist endret 29. mai 2020 15:13