Samfunnsoppdrag
- IMB skal gjennom tverrfaglig forskning, formidling og utdanning fremme god helse ved å utvikle kunnskap om prosesser og mekanismer som forårsaker og forebygger sykdom.
- IMB er ansvarlig for basalfagene i profesjonsstudiet i medisin og for masterstudiet i ernæring.
- IMB skal gjennom sin virksomhet bidra til et bærekraftig samfunn.
Visjon
- IMB skal drive tverrfaglig forskning som integrerer kunnskap fra molekylærmedisin, ernæring, biostatistikk, atferdsmedisin og andre relevante fagfelt for å møte fremtidens helseutfordringer.
- Vi skal tilby et fremragende læringsmiljø innen medisin og ernæring.
Verdier
Åpen og inkluderende
- Vi har respekt for hverandre i et miljø preget av mangfold, medbestemmelse, likestilling og ytringsfrihet. Vi er saklige, tydelige og konstruktive i kommunikasjonen og deler erfaringer og kunnskap for å spille hverandre gode.
Ansvarlig
- Vi er troverdig, og fremmer høy etisk standard og forsvarlighet i vår virksomhet. Vi skal samarbeide på tvers av nivåer, enheter og stillingsgrupper for å utnytte våre samlede ressurser på en ansvarlig og bærekraftig måte, og sikre kvalitet og videreutvikling i forskning, undervisning og støttefunksjoner.
Fremtidsrettet
- Vi er engasjerte, initiativrike, kvalitetssøkende og nyskapende. Vi er åpne for nye teknologier og metoder, der i blant kunstig intelligens, der det kan styrke vårt faglige arbeid på alle nivåer og i alle ansattgrupper, samt muliggjøre en bærekraftig utvikling.
Mål
Fremragende undervisning
- IMB skal tilby et læringsmiljø på linje med de fremste internasjonale læresteder innen klinisk ernæring og medisinske basalfag.
- Vi skal underbygge studentenes læring gjennom forskningsbaserte undervisningsprinsipper.
- Vi skal gi studentene undervisning om klima, miljø og bærekraft, integrert i våre egne fagfelt.
- Vi skal rekruttere og utvikle fremragende undervisere gjennom formelle kurs og kollegialt samarbeid
- Vi skal øke attraktiviteten i undervisningsprogrammene gjennom aktiv studentinvolvering. Vi skal ha trygge og gode læringsmiljøer, stimulere til tverrprofesjonell samarbeidslæring, og fremme metodeforståelse, kritisk refleksjon og selvstendighet.
Grensesprengende forskning
- IMB skal etablere og videreutvikle slagkraftige forskningsmiljøer som er internasjonalt konkurransedyktige og støtter opp om instituttets samfunnsoppdrag.
- Vi skal styrke samhandlingen på instituttet, støtte tverrfaglig forskning, utnytte og dele internasjonale nettverk, øke gjennomslaget i søknader om eksterne midler og stimulere til nybrottsarbeid innen forskning.
- Vi skal rekruttere og utvikle fremragende yngre forskere, tilby PhD-veiledning av høy kvalitet og legge til rette for god karriereutvikling i et inspirerende vitenskapelig miljø.
- Vi skal arbeide for en optimal utnyttelse av forskningsinfrastrukturen ved instituttet, og videreutvikle avanserte tekniske støttetjenester for å styrke IMBs konkurransedyktighet.
Innovasjon og synlighet
- IMB skal bidra til at forskningsbasert kunnskap formidles og kommer til anvendelse i samfunnet.
- IMB skal bidra til økt verdiskaping og innovasjon.
- IMB skal være en synlig nasjonal og internasjonal aktør i samfunnet, knyttet til strategiske satsinger og samarbeidspartnere.
Tall og fakta om IMB
Tidligere strategier
Handlingsplaner
Kollegaveiledning
Mål
Å bedre kvaliteten på forelesningene gjennom å identifisere konkrete, ofte små,
elementer som kan justeres. Målet er fersk, ufiltrert, direkte og konstruktiv informasjon til foreleser.
Tiltak 1
Gjennomføre pilotprosjekt med kollegaveiledning (inkludert studenter) for forelesninger for MED, ERN (og OD)
Forventet resultat: Ved utgangen av 2023 skal de fleste foreleserne ha gått gjennom opplegget.
Ansvar for overordnet styring og koordinering: Styringsgruppen for evaluering av undervisning.
Tiltak 2
Evaluere erfaringene med og effekten av dette pilotprosjektet.
Forventet resultat: Ved utgangen av 2023 skal vi ha lært hvordan dette opplegget fungerer, hvordan det kan videreutvikles og eventuelt gjennomføres på nytt.
Ansvar for praktisk gjennomføring: Undervisningsleder og enhet for studiestøtte.
Tiltaksplan
Yngre forskere
Tiltak
Søknadsskriving
- Opplyse om tilgjengelige fond og andre relevante utlysninger (epost med lenke); oppfordre til å søke
Forventet resultat: erfaring i søknadsskriving.
Ansvarlig: Philippe, Stine, Kåre-Olav, postforsk@molmed. - Årlige seminarer om finansieringsmuligheter (f.eks. NFR Unge talenter, KF, UiO veksthus, NovoNordisk, Nansen, mm)
Forventet resultat: egenfinansiering
Ansvarlig: Stine - Årlig motivasjonsseminar om søknadsskriving: «Tips & tricks», «Fra idé til søknad».
Forventet resultat: bygging av eget nettverk
Ansvarlig: Philippe - Mentoring under søknadsskriving
Forventet resultat: bevisstgjøring rundt innovasjon
Ansvarlig: avdelingsledere
Undervisningserfaring
- Trekke postdoktorer og forskere inn i undervisningen
- Opplyse postdoktor/forsker om hvilke muligheter de har
- Koble postdoktor/forsker til undervisningsleder
- Sjekke hva slags HR-aspekter som må tas hensyn til (ansvarlig: kontorsjefen)
Forventet resultat: Økt kvalifisering til vitenskapelige stillinger (CV oppbygging)
Ansvarlig: Avdelingsledere, seksjonsleder og undervisningsleder
Karriereutvikling
- Ta i bruk utviklingsplan for postdoktorer: oppstartsveiledning (MED) og implementeringsplan
Forventet resultat: Bevisstgjøring og ansvar hos postdoktorer og gruppeledere
Ansvarlig: IMB administrasjonen, gruppeledere - Seminar om karrieremuligheter (f. eks fra offentlig- og privatsektor)
Forventet resultat: Bevisstgjøring og ansvar hos postdoktorer og gruppeledere
Ansvarlig: postdoktorer/forskere og avdelingsledere