Betydning av legers alder for forskrevet mengde benzodiazepiner

Bakgrunn: Mange pasienter blir langtidsbrukere av benzodiazepiner. Dosen de starter med videreføres ofte over lang tid. Denne undersøkelsen forsøkte å finne faktorer relatert til dosen legen skriver ut ved oppstart. Spesielt undersøkte vi om eldre leger forskrev mer enn yngre.

Materiale og metode

Data ble hentet fra Reseptregisteret 2004–07. Alle nye brukere av benzodiazepinanxiolytika eller -hypnotika og som fikk minst to resepter i 2007 ble registrert. Utfallsmålet var mengde benzodiazepiner på første resept delt på antall dager mellom reseptene. Dette ble målt hos til sammen 12 421 personer. Kjønn, alder, bostedskommune og mengde benzodiazepin innløst ble registrert. Vi registrerte også legens kjønn og alder.

Resultater

Snittdosen skrevet ut til nye pasienter svarte til rundt én definert døgndose hvert 5. døgn. Eldre leger skrev ut høyere doser enn yngre (0,16 vs. 0,12 definerte døgndoser (DDD) per døgn, p < 0,0001). Mannlige leger skrev ut høyere startdoser enn kvinnelige leger (0,16 vs. 0,13 DDD/døgn, p < 0,0001).

Fortolkning

Undersøkelsen indikerer at eldre leger skriver ut større startdoser med benzodiazepiner enn det yngre leger gjør. Hvis dette skyldes en ny generasjon leger, kan vi i de nærmeste årene forvente en ytterligere nedgang i mengden benzodiazepiner forskrevet.

Link til artikkel

• Forfattere: Bramness, Jørgen Gustav; Bjørner, Trine; Sexton, Joseph.
  • Publisert: Norsk Farmaceutisk Tidsskrift 2015 ;Volum 123.(3) s. 24-27
Publisert 1. des. 2015 12:51 - Sist endret 29. juni 2016 14:59