To-sifret millionbeløp til forskning på aldring

Hvorfor er det store forskjeller på helsetilstanden hos eldre? Førsteamanuensis Evandro Fei Fang leder forskningssamarbeid som skal se nærmere på dette spørsmålet.

Bildet kan inneholde: briller, klær, panne, nese, ansikt.

Samarbeidspartnere i prosjektet er øverst fra venstre Førsteamanuensis Evandro Fei Fang, Professor Geir Selbæk, Professor Leiv Otto Watne. Nederst fra venstre: Zhangming Niu, professor David C. Rubinsztein og professor Guang Yang.

Eldre har i dag mye bedre helse enn tidligere generasjoner. Det er likevel store individuelle forskjeller mellom eldre på samme alder.

Hvorfor kan noen gå fjelltur, mens andre har kropper som svikter og sitter i rullestol? Hvordan kan noen spille sjakk med barnebarna sine, men andre knapt husker sitt eget navn?

Dette ønsker forskere å finne ut av. Førsteamanuensis Evandro Fei Fang har sammen med samarbeidspartnere blitt tildelt en kontrakt verdt et to-sifret antall millioner kroner for å forske på hvor det det er så store forskjeller i helsetilstanden hos eldre.

Forskningen er finansiert av Wellcome Leaps program Dynamic Resilience sammen med Temasek Trust.

– Jeg gleder meg til å lede dette prosjektet, sier Fang, og fortsetter:

– Et nøkkelspørsmål for oss som forsker på aldring er alltid hvorfor noen personer eldes så godt, mens mange andre lider av fysisk forverring og hukommelsestap. Denne store internasjonale finansieringen fra Dynamic Resilience gir oss muligheter til å løse dette spørsmålet både klinisk og i laboratoriet, sier han.

Delirium er en oversett men vanlig sykdom hos eldre

Når vi snakker om aldring mener vi fysiske, psykiske og sosiale endringer som skjer etter hvert som vi blir eldre.

En vanlig, men ofte oversett sykdom hos eldre er delirium. Det er en form for feilfunksjon i hjernen som gir akutt tilstand av forvirring.

Delirium kan komme av vanlige belastninger som skjer daglig hos eldre, og er veldig vanlig blant eldre over 70 år som er innlagt på sykehus. Sykdommen kan også komme etter større kirurgiske inngrep og høyrisikoprosedyrer, som reparasjon av hoftebrudd.

Delirium kan også utvikle seg videre til demens, i tillegg til skrøpelighet.

Økt tilfeller av delirium i forbindelse med covid-19

Forskerne har sett en stor økning av delirium etter pandemien.

– Delirium har fått betydelig oppmerksomhet etter pandemien, da mange pasienter som har vært sykehusinnlagt med alvorlig covid-19 har fått delirium, forteller Fang, og fortsetter:

– I dette prosjektet har vi som mål å jobbe med de molekylære mekanismene for hvorfor noen eldre er mer skrøpelige? Hvorfor viser noen pasienter på intensivavdelingen delirium etter Covid-19?

Forskerne vil finne de molekylære hemmelighetene bak aldring

For å undersøke aldring nærmere skal forskerne undersøke de molekylære mekanismene for hvorfor noen eldre er mer skrøpelige.

– Når vi kjenner til de molekylære hemmelighetene bak aldring, kan vi både finne en måte å forebygge svikt på i forkant, og også behandle når svikt har inntruffet, sier Fang.

Skrøpelighet og resiliens, altså vår motstandskraft, er to nøkkelfaktorer som kan si noe om hvordan det går med deg etter et medisinsk akuttinnlegg eller traume. Også pasientenes livskvalitet etter innleggelse påvirkes av disse faktorene.

Forskerne vil kombinere forskning med kunstig intelligens

I prosjektet skal forskerne kombinere klinisk- og laboratorieforskning med kunstig intelligens (AI).

– Et av målene våre er å utvikle en programvare for å kvantifisere og måle skrøpelighet og negativ aldring, som skal brukes av klinikere. Dermed kan suksessen til dette prosjektet ha umiddelbare kliniske anvendelser, forteller førsteamanuensisen.

Prosjektet inkluderer eksperter innen aldring, delirium og demens

Partnere i prosjektet er Professor Leiv Otto Watne ved UiO og Akershus universitetssykehus og Professor Geir Selbæk ved UiO og Nasjonalt senter for aldring og helse, som er nasjonale eksperter innen henholdsvis delirium og demens.

Prosjektet har også britiske partnere, med professor David C. Rubinsztein ved Universitetet i Cambridge, professor Guang Yang ved Imperial College London, samt MindRank Technologies Limited, et selskap som jobber med kunstig intelligens (AI).

En stor satsing på aldring

Wellcome Leap er en uavhengig, ideell organisasjon som finansierer forskning og innovasjon fra hele verden for å løse noen av vår tids største helseutfordringer.

– Forskning på aldring er veldig populært nå ettersom den trengs av alle! Det er en enorm konkurranse på dette feltet. Det at vi har lykkes med å få denne finansieringen viser at vår forskning på aldring er internasjonalt konkurransedyktig, sier Fang.

Tildelingen er en døråpner til nye finansieringskilder

Det medisinske fakultet er imponert over arbeidet til Fang og kolleger.

– Det er svært gledelig at Evandro Fei Fang, Leiv Otto Watne, Geir Selbæk og deres samarbeidspartnere får slik betydelig finansiering til forskning på et viktig og prioritert tema. Dette er også en døråpner til nye finansieringskilder ved fakultetet. Vi gratulerer! sier forskningsdekan Jan Bjaalie.

Bildet kan inneholde: smil, sko, slips, dress, ett stykke plagg.
Forskergruppen til Evandro Fei Fang. Foto: He-Ling Wang.

Emneord: Aldring og helse, Delirium, demens, Evandro Fei Fang, Leiv Otto Watne, Geir Selbæk Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 4. okt. 2023 13:25 - Sist endret 19. feb. 2024 14:57