Ole Andreassen får Hjernerådets forskningspris for 2024

Andreassen tildeles prisen for sin omfattende forskning om hjernen og hjernens sykdommer av svært høy kvalitet over mange år.

Bildet kan inneholde: slips, panne, ansikt, smil, kjole skjorte.

Hjernerådet beskriver Andreassen som en tydelig lokal, nasjonal og internasjonal forskningsleder, som har ledet et tverrfaglig forskningsmiljø med gjennomtenkt brukermedvirkning, og vært en pådriver for bedre behandling og oppfølging. Foto: Christine Kristoffersen, Hjernerådet.

– Det er en stor ære å motta Hjernerådets forskningspris, sier Ole Andreassen.

– Prisen har stor betydning for meg personlig, og er en flott anerkjennelse til mitt forskningsteam. Ikke minst er det et viktig signal om at forskning på psykiske lidelser er av stor betydning, legger han til.

Han er professor i psykiatri ved Universitetet i Oslo og leder av Senter for Presisjonspsykiatri (SPP). Senteret springer ut fra Norsk senter for forskning på mentale lidelser (NORMENT), et tidligere Senter for fremragende forskning ved UiO.

Helt sentral i å kartlegge mekanismer bak psykiatriske sykdommer

Andreassen får prisen for sin omfattende forskning på hjernen og hjernens sykdommer av svært høy kvalitet over mange år.

I begrunnelsen fra Hjernerådet står det at Andreassen har hatt «... en sentral rolle i å klarlegge genetiske, nevrobiologiske, psykologiske og miljømessige faktorer som kan påvirke psykiatriske sykdommer. Kunnskapen om flere av disse sykdomsmekanismene har hatt behandlingsmessige konsekvenser, inkludert målrettet forebygging.»

Professoren synes selv det er et veldig spennende forskningsfelt.

– Psykiatriske sykdommer og hjernehelse er et fascinerende vitenskapelig forskningsfelt som regnes som en av de uløste gåtene i medisin, sier han.

– Samtidig har det stor betydning for den enkelte som plages med slike lidelser, og er i tillegg av stor samfunnsmessig betydning, forteller han.

Fra venstre: Magne Wang Fredriksen, styreleder i Hjernerådet, professor Ole Andreassen og professor emeritus Nils Erik Gilhus, leder av Hjernerådets forskningsutvalg, som delte ut prisen. Foto: Christine Kristoffersen, Hjernerådet.

Studerer hele panoramaet av hjernesykdommer

Ole Andreassen jobber i grensefeltet mellom forskning på hjernesykdommer og psykiatriske lidelser.

– Ved å studere hele panoramaet av hjernesykdommer, med fellestrekk, ulikheter og sammenhenger, er det mulig å gjøre nye oppdagelser.

– Enten det er Alzheimers sykdom, Parkinsons sykdom eller schizofreni, så er det hjernens funksjon som er forstyrret. For eksempel er kognitive problemer noe som går igjen i flere hjernesykdommer, sier Andreassen.

En forsker som har gjort en forskjell for mange pasienter

Hjernerådet beskriver Andreassen som en tydelig lokal, nasjonal og internasjonal forskningsleder. Han har ledet et tverrfaglig forskningsmiljø med gjennomtenkt brukermedvirkning, og vært en pådriver for bedre behandling og oppfølging.

Dette har gjort en forskjell for en stor pasientgruppe.

De trekker videre frem hvordan han er en fremragende formidler av kunnskap om psykiatrisk sykdom og hjernehelse. Han har bidratt til økt forståelse hos pasienter og pårørende, i helsevesenet, hos myndighetene og i befolkningen.

– En velfortjent anerkjennelse

Det medisinske fakultet gratulerer Andreassen.

– Vi gratulerer Ole Andreassen med denne velfortjente anerkjennelsen! Oles omfattende ekspertise og lederskap innen sitt felt har gitt fremragende resultater, og kommer til å fortsette å legge grunnlaget for banebrytende oppdagelser og innovasjon innen hjerneforskning og psykiatri, sier forskningsdekan Jan Bjaalie.

Vil fremme norsk hjerneforskning

Hjernerådet arbeider for god hjernehelse i befolkningen, og samler brukerorganisasjoner og fagmiljø som jobber med hjernen og hjernesykdom.

Hjernerådet ønsker å fremme norsk hjerneforskning og deler ut en pris for fremragende hjerneforskning. Prisen ble delt ut for første gang i 2023, da gikk den til May-Britt og Edvard Moser.

Prisen ble delt ut under Hjernerådets årsmøte på Ingeniørenes Hus i Oslo 18. mars.

Kontakt

Emneord: Ole Andreassen, mentale lidelser, hjernen, psykiatri Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 18. mars 2024 16:03 - Sist endret 18. mars 2024 18:00