English version of this page

ERC Starting Grant til Charlotte Boccara

Charlotte Boccara mottar 1,5 millioner euro for prosjektet SleepCog. Målet er å avdekke hvor viktig søvn er for sunn utvikling av hjernen.

Bildet kan inneholde: briller, synsomsorg, øyevipper, briller, servise.

Charlotte Boccara. Foto: Ola Nordal.

Vi har alle kjent på hvordan det er å ha sovet for lite. Øyelokkene blir tunge. Utmattelse, kort lunte og dårlig konsentrasjon. Heldigvis forsvinner de fleste av symptomene etter en god natts søvn.

Men hva skjer når vi opplever for lite søvn over lengre tid? Og hva hvis dette skjer mens vi er barn, som er den perioden i livet hvor hjernen vår utvikler seg mest?

Dette håper Charlotte Boccara ved Norsk senter for molekylærmedisin (NCMM) å finne svar på. Prosjektet SleepCog er tildelt såkalt Starting Grant på 1,5 millioner euro av Det europeiske forskningsrådet (ERC). Det tilsvarer mer enn 17 millioner kroner.

– Vi vet at søvn er spesielt viktig for barn og unge. Dette er også en tid hvor hjernen er mest påvirkelig. Derfor kan dårlig søvn i denne perioden potensielt ha stor innvirkning på barnas utvikling på lengre sikt, både fysisk og mentalt, foteller Boccara.

– Med SleepCog-prosjektet skal vi derfor undersøke hvilke konsekvenser dårlig søvn har for hjernens utvikling. Blant annet skal vi se nærmere på om søvn kan virke forebyggende mot utviklingsforstyrrelser hos barn.

Banebrytende teknologi gir innsyn i hva som skjer i hjernen når du sover

Tidligere støtte fra Norsk Forskningsråd til unge forskertalenter har vært avgjørende for å legge grunnlaget for SleepCog-prosjektet. Med støtte fra ERC vil Boccara nå utvikle nyskapende teknologi som gjør det mulig å studere søvnmønstre hos forsøksdyr i en helt annen skala enn man er i stand til i dag.

– SleepCog er et prosjekt som bringer sammen forskere fra mange forskjellige forskningsfelt for å utvikle banebrytende teknologier og instrumenter for å måle søvn. Vi har blant annet fått med oss hjerneforskere, fysikere, informatikere, ingeniører, psykologer, farmasøyter, molekylærbiologer og leger for å nevne noen. Vi kaller det rett og slett et multidisiplinært prosjekt, forteller Boccara.

Sammen skal de nå utvikle verktøy som vil gi dem unikt innsyn i den sovende hjernen, og bringe oss litt nærmere et svar på spørsmålet: hvorfor sover vi?

- Et imponerende prosjekt

Ved det medisinske fakultet ønsker dekan Hanne Flinstad Harbo og forskningsdekan Jan G. Bjålie å gratulere Charlotte med den prestisjefulle tildelingen:

– UiO gjør det godt i konkurransen om tildelinger fra ERC. NCMM er en enhet under Det medisinske fakultet, men har en særskilt status ved UiO. Vi gratulerer Charlotte Boccara og fagmiljøene ved NCMM og IMB med denne ERC-tildelingen til et imponerende prosjekt.

Et drivhus for unge, talentfulle forskere

NCMM er et nasjonalt forskningssenter, og en del av det nordiske EMBL partnerskapet for molekylærmedisin. Et viktig mål for sentret er å fungere som et drivhus for unge, talentfulle forskere innen molekylærmedisin, bioteknologi og translasjonsforskning.

portrett av Janna Saarela
Direktør for NCMM, Janna Saarela

– Jeg ønsker å helhjertet gratulere Charlotte med dette prestisjetunge stipendet! Det er en viktig milepæl i hennes karriere og et godt eksempel på hva som kan oppnås ved å kombinere fremragende individuelle talenter og systematisk støtte til tidlige karriereforskere, sier Janna Saarela, direktør ved NCMM.

Hun ønsker også å takke kollegene innen neurovitenskap ved NCMMs nordiske EMBL partnerskapets søsterinstitutt, DANDRITE, og ved EMBL Roma for deres viktige støtte i de siste forberedelsene i søknadsprosessen.

– Jeg er sikker på at den banebrytende forskningen Charlotte vil gjøre gjennom SleepCog, kommer til å ha stor betydning for forskningsfeltet, NCMM og Universitetet i Oslo, avslutter Janna Saarela.

Av Nikoline L. Rasmussen
Publisert 5. sep. 2023 12:01 - Sist endret 8. sep. 2023 14:05