Podkasten Folkefeber fokuserer på ulikheter i helse-Norge

Folkefeber er en podkast som utforsker sosiale ulikheter i helse med utgangspunkt i norsk-somaliere under korona. Podkasten er laget av studenter som søkte og fikk stipend fra SHE.

Logo til podkast, folkemengde

I mai 2020 lyste SHE ut sin andre runde med studentstipender. SHE ønsket å mobilisere studenters kreative evner og gi studenter en aktiv rolle i aktualiseringen av bærekraftsutfordringer med relevans for fakultetets utdanninger.

Samarbeid mellom undervisere og studenter

De syv utvalgte prosjektene fikk alt fra et par tusen kroner til litt over 100.000 kr.

- At det er så stort sprik i hvor mye som er tildelt til de ulike prosjektene mener vi reflekterer variasjonen og bredden i prosjektene. Prosjektet som fikk flest midler har laget podkasten Folkefeber. De hadde tydelige ambisjoner og var et særlig godt eksempel på et SHE-prosjekt, sier Kristin M. Heggen, daglig leder i SHE. Prosjektet hadde også en tydelig framdriftsplan og det var allerede innledet et samarbeid med førsteamanuensis i medisinsk historie, Anne Kveim Lie.

- Slikt samarbeid mellom undervisere og studenter ser vi svært positivt på. Vi tror det kan bidra til god forankring i fagmiljøene og fremme studenter som medarbeidere i utviklingen av undervisning om bærekraftsutfordringer, forteller Heggen.

Podkasten Folkefeber

I første episode av Folkefeber møter vi Ibrahim, som opplevde å bli smittet av korona, og som utforsker personelige erfaringer med koronasmitte blant norsk-somaliere i Oslo. Formålet med podkastene er ifølge studentene å skape diskusjon rundt ulikheter i helse-Norge, og på sikt bidra til å skape endringsagenter i studentmassen. Folkefeber består av åtte episoder som legges ut hver onsdag. Du kan lytte til dem på Spotify her og i Apple Podcasts her. God lytting!

Folkefeber er laget av helsestudentene Emma Lengle, Ida Sofie Rettedal Skjæveland, Sine Grude og Amanda Hylland Spjeldnæs. Les mer om dem her.

Publisert 14. okt. 2020 09:01 - Sist endret 22. apr. 2021 10:21