I mai 2020 lyste SHE ut sin andre runde med studentstipender. SHE ønsket å mobilisere studenters kreative evner og gi studenter en aktiv rolle i aktualiseringen av bærekraftsutfordringer med relevans for fakultetets utdanninger.
Samarbeid mellom undervisere og studenter
De syv utvalgte prosjektene fikk alt fra et par tusen kroner til litt over 100.000 kr.
- At det er så stort sprik i hvor mye som er tildelt til de ulike prosjektene mener vi reflekterer variasjonen og bredden i prosjektene. Prosjektet som fikk flest midler har laget podkasten Folkefeber. De hadde tydelige ambisjoner og var et særlig godt eksempel på et SHE-prosjekt, sier Kristin M. Heggen, daglig leder i SHE. Prosjektet hadde også en tydelig framdriftsplan og det var allerede innledet et samarbeid med førsteamanuensis i medisinsk historie, Anne Kveim Lie.
- Slikt samarbeid mellom undervisere og studenter ser vi svært positivt på. Vi tror det kan bidra til god forankring i fagmiljøene og fremme studenter som medarbeidere i utviklingen av undervisning om bærekraftsutfordringer, forteller Heggen.
Podkasten Folkefeber
I første episode av Folkefeber møter vi Ibrahim, som opplevde å bli smittet av korona, og som utforsker personelige erfaringer med koronasmitte blant norsk-somaliere i Oslo. Formålet med podkastene er ifølge studentene å skape diskusjon rundt ulikheter i helse-Norge, og på sikt bidra til å skape endringsagenter i studentmassen. Folkefeber består av åtte episoder som legges ut hver onsdag. Du kan lytte til dem på Spotify her og i Apple Podcasts her. God lytting!
Folkefeber er laget av helsestudentene Emma Lengle, Ida Sofie Rettedal Skjæveland, Sine Grude og Amanda Hylland Spjeldnæs. Les mer om dem her.