Disputas: Britt Karin Stuge

Cand. san. Britt Karin Stuge ved Institutt for sykepleie og helsefag, Seksjon for helsefag vil forsvare sin avhandling for graden : Physical therapy for pregnancy-related pelvic girdle pain. Underlying principles and effect of treatment.

Leder: Professor Anne Marit Mengshoel, Institutt for sykepleievitenskap og helsefag
Forsker ph. d. Hans Lund, Parkerinstituttet, Medicinsk center, Fredriksberg hospital, Danmark
Førsteamanuensis, overlege dr. med. Jan Sture Skouen, Seksjon for fysioterapivitenskap, Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen
Professor dr. med. Babil Stray-Pedersen, Kvinneklinikken, Rikshospitalet universitetsklinikk

Fysioterapi med øvelser for stabilitet og kontroll av bekkenet gir god og vedvarende effekt hos kvinner med bekkenplager etter fødsel, viser nytt doktorgradsarbeid. Britt Stuge har gjennomført en studie hvor hun sammenligner fysioterapi med og uten stabiliserende øvelser hos 81 kvinner med bekkenplager 6-16 uker etter fødsel. Alle fikk i gjennomsnitt 11 behandlinger over en 20 ukers periode. Deltakerne i den ene behandlingsgruppen fikk stabiliserende øvelser og det ble lagt til rette for at de kunne trene hjemme tre ganger i uken. Rett etter behandlingsslutt og ett år etter fødsel rapporterte kvinnene i treningsgruppa betydelig mindre smerter, bedre funksjon og helserelatert livskvalitet. Denne effekten holdt seg også to år etter fødsel. Kvinner med bekkenplager etter fødsel kan ha svært vanskelig for å ta seg av sitt eget barn og fungere i hverdagen. Inntil nylig har man ikke hatt dokumentasjon for at behandling for bekkenplager etter svangerskap og fødsel har hatt noen effekt. Denne studien viser at de fleste av kvinnene ble symptomfrie og kan fungere godt i hverdagen med riktig behandling. Viktige elementer som inngikk i behandlingen med best effekt var et individuelt opplegg og øvelser som fokuserte på både dyp og overfladisk rygg- og bekkenmuskulatur og mulighet for hjemmetrening, veiledet av fysioterapeut. Studien viser at fysioterapi etter disse prinsippene kan hjelpe kvinner med bekkenplager.

For mer informasjon, kontakt Lise M. Rogne.

Publisert 30. jan. 2007 21:04 - Sist endret 4. feb. 2014 09:47