Disputas: Jenny-Anne Sigstad Lie

Cand.scient Jenny-Anne Sigstad Lie ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): "Cancer risk among Norwegian nurses."

1. opponent: Seniorforsker, dr.med. Pia Verkasalo, Dept. of Environmental Health, Unit of Environmental Epidemiology, Finland.
2. opponent: Overlege Marit Skogstad, Statens arbeidsmiljøinstitutt, Oslo.
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Haakon Meyer, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo.

Leder av disputas:  Professor II Petter Kristensen, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo.

Veileder:  Kristina Kjærheim, Kreftregisteret.

Kreftrisiko blant norske sykepleiere:
Sykepleier og statistiker Jenny-Anne Sigstad Lie har i sitt doktorgradsarbeid funnet at sykepleiere som har jobbet turnus med nattevakter mer enn 30 år, har over dobbelt så stor risiko for å utvikle brystkreft sammenliknet med kolleger som bare har jobbet på dagtid. Undersøkelsen som er gjennomført ved Kreftregisteret, omfatter kvinnelige sykepleiere utdannet i perioden 1914 til 1980, og alle brystkrefttilfeller i perioden 1960-1982. Studien viste også at risikoen for brystkreft øker med økende antall år med nattevakter. Liknende resultater som i den norske studien er funnet i de fleste studier som er gjort i andre land av sammenhengen mellom nattarbeid og brystkreft. Siden nattarbeid alltid vil være nødvendig, er det viktig å finne ut hva det er ved dette arbeidet som gjør det risikabelt, for å kunne foreslå tiltak som reduserer risikoen. En teori går ut på at eksponering for lys om natten gir økt risiko for brystkreft. En annen mulig forklaring er at personer som arbeider om natten har andre vaner enn dagarbeidere i forhold til kosthold, alkoholforbruk, fysisk aktivitet eller bruk av p-piller, og at det er dette som øker risikoen. I sin avhandling Cancer risk among Norwegian nurses har Jenny-Anne Sigstad Lie og medarbeidere vist at risikoen for alle kreftformer samlet er omtrent den samme blant sykepleiere som i den kvinnelige norske befolkning. Sykepleiere hadde lavere risiko enn resten av befolkningen for kreftformer som kan knyttes til alkohol- og tobakkonsum og til mange seksualpartnere. Dette skyldes antakelig sykepleiernes livsstil gjennom første del av forrige århundre, med restriksjoner på fritid, økonomi og privatliv. Signifikant høyere risiko ble funnet blant sykepleierne for kreft i bryst, ovarier og hud. Det ble ikke påvist noen sammenheng mellom kreft og arbeid ved røntgenavdelinger eller andre arbeidssteder der sykepleierne kan ha vært utsatt for ioniserende stråling.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 23. apr. 2007 13:35 - Sist endret 4. feb. 2014 09:45