Disputas: Astrid Austvoll-Dahlgren

Master of Arts (ESST) Astrid Austvoll-Dahlgren ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Identifying barriers and facilitators to people's ability to obtain health information, and the development and evaluation of an intervention to improve health literacy.

1. opponent: Professor Monica Nortvedt,  Senter for kunnskapsbasert praksis, Høgskolen i Bergen
  2. opponent: Forsker Benedicte Carlsen, Uni Rokkansenteret, Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Morten Lindbæk, Avdeling for allmennmedisin, Isntitutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Anne Moen, Avdeling for sykepleievitenskap, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Sølvi Helseth, Fakultet for helsefag, Høgskolen i Oslo og Akershus

Forsker og samfunnsviter Astrid Austvoll- Dahlgren og medarbeidere har utforsket hva som hindrer og fremmer folk flest i å tilegne seg pålitelig helseinformasjon. De har også utviklet nettportalen ‘Sunn skepsis’ (www.sunnskepsis.no) som er ment som et hjelpemiddel for pasienter og helseinteresserte. Målet er at helsebeslutninger skal være fundert på et så solid kunnskapsgrunnlag som mulig. Portalen gir direkte tilgang til forskningskilder- de samme som helsepersonell bruker. Her finnes også råd og verktøy som kan bidra til å tolke og vurdere påliteligheten av helseinformasjon, og man kan blant annet få svar på følgende spørsmål:

•             Hvorfor varierer forskningsresultatene?

•             Hvorfor er forskerne uenige?

•             Hvordan kan jeg finne forskningsstatus på behandling av min sykdom?

•             Hvordan kan jeg vite om den informasjonen jeg har funnet er til å stole på?

•             Hva bør jeg spørre legen/behandleren min om?

Mange er aktive og involvert i egen helse- og behandlingssituasjon. De bruker tid på å skaffe seg informasjon om helse, og hvilke behandlingsmuligheter eller helsefremmende tiltak som finnes. Brukermedvirkning er et viktig bidrag for å heve kvaliteten på helsetjenestene, og for den enkeltes helse og opplevelse av autonomi, men reell brukermedvirkning krever tilgang til pålitelig helseinformasjon og et visst kunnskapsnivå. Slike kunnskaper er også beskrevet som helserelatert kompetanse (health literacy). Dessverre er ikke forskningsbasert informasjon lett tilgjengelig, og mange har ikke tilstrekkelig helserelatert kompetanse. Som en konsekvens av dette opplever mange frustrasjon i møte med den store mengden helseinformasjon som er tilgjengelig, for hvem eller hva kan man stole på?

Det finnes flere måter å bedre publikums tilgang til pålitelig informasjon, blant annet at forskere formidler forskningen på en forståelig måte, nettbaserte søkemotorer som filtrerer ut upålitelig informasjon, kvalitetssikring og merking av nettsteder og andre kilder, samt opplæring i helserelatert kompetanse. Selv om alle disse tiltakene er viktige, er det kun den siste fremgangsmåten som utstyrer brukerne med kunnskap og egenskaper på tvers av kilder, kontekst og tema. Dette forskningsfeltet er relativt nytt i Norge og til nå har det vært lite forskning på nordmenns bruk og kritisk vurdering av helseinformasjon.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 2. aug. 2012 13:16 - Sist endret 3. aug. 2012 13:55