Disputas: Hege Bøen

Cand.san. Hege Bøen ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Social Support, mental health and effectiveness of a senior centre programme for elders living at home - cross-sectional studies and a randomized controlled trial.

1. opponent: Professor Astrid Bergland, Fakultet for helsefag, Høgskolen i Oslo og Akershus, Oslo
  2. opponent: Forskningsleder Geir Selbæk, Alderspsykiatrisk forskningssenter, Sykehuset Innlandet HF, Ottestad
  3. medlem av bedømmelseskomité: Professor Bjørgulf Claussen, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Solveig Hauge, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Espen Bjertness, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Gruppeprogram på eldresentre kan utsette depresjonssymptomer for dem som er lettere plaget, men reduserer ikke depresjon for de mest deprimerte. Det var også tendens til økt sosial støtte for dem som gjennomførte programmet. Avhandlingen handler om hvilke effekter et gruppe program på eldresentre har på sosial støtte og depresjon. Antall deltakere var 92 fordelt på intervensjonsgruppe og kontrollgruppe.

Gruppeprogrammet inneholder: hjelp til å komme til og fra eldresentre, treningsopplegg med fysisk aktivitet, felles måltid og samtale om aktuelle temaer.

Avhandlingen beskriver også sammenhengene mellom psykiske plager og sosial støtte og kroppslige plager og sosio-demografiske faktorer, samt hva som kjennetegner brukere av eldresentre sosio-økonomisk, psykososialt og helsemessig i forhold til ikke-brukere. Eldresentre er det eneste velferdstiltaket i norsk eldreomsorg som betjener både friske og mindre friske pensjonister. Omkring 45% over 65 år i Oslo brukte eldresentre. Det var små sosiale forskjeller mellom brukere og ikke-brukere, men tendensen til bruk økte med økende alder og spesifikke helseproblemer. Kvinner brukte sentrene mer enn menn. Mens enker brukte sentrene mer enn gifte kvinner, var tendensen motsatt for enkemenn. Det ser ut til at de søkte ensomhet snarere enn kontakt, eller at de fikk sitt kontaktbehov dekket andre steder. Manglende sosial støtte og helseproblemer økte psykiske plager, spesielt hørselsproblemer hadde sammenheng med liten sosial støtte. Dette er et folkehelseproblem fordi forekomsten av hørselsproblemer er høy, 43%, og ensomhet er ganske vanlig, og dermed kan psykiske plager øke. Denne studien viste at sosial kontakt og støtte er av sentral betydning for eldres livskvalitet. Sosial støtte syntes å  være like viktig som god fysisk helse for å motvirke angst og depresjon. Når undersøkelsen viste at mange eldre, 25%, opplevde lite kontakt og støtte, betyr det at disse områdene er  viktige angrepspunkt for det forebyggende arbeidet.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 28. mars 2012 13:25 - Sist endret 2. apr. 2012 09:51