Disputas: Abdou Jammeh - Public Health

M.phil. Jammeh Abdou ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Adverse birth outcomes in rural Gambia; Impact of obstetric complications and barriers to emergency obstetric care

1. opponent: Spesialist i gynekologi Hajo Wildschut, Westfriesgasthuis, Hoorn, Nederland

2. opponent: Professor emeritus Sverre O. Lie, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

3. medlem av bedømmelseskomité: Professor Thorkild Tylleskär, Senter for internasjonal helse, Universitetet i Bergen

Professor Gunnar Bjune, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Johanne Sundby, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Globalt er det estimert at det er mer enn 3,3 millioner dødfødsler og over 3 millioner barn som dør i nyfødtperioden.  98% av disse skjer i utviklingsland. Man har estimert at  880 000 dødfødte hvert år i  Afrika sør for Sahara alene, og også i Gambia Disse dødsfallene telles ikke med i dødelighetsstatistikker, og er derfor også oversett i mange programmer og politiske prioriteringer. Videre fødes 18 millioner barn med lav fødselsvekt, noe som utgjør 16% av alle levendefødte. Tilgang til god og fokusert  svangerskapsomsorg, inkludert henvisning til fødselsomsorg,og utdannet jordmor til stede under fødsel er viktig politikk. Likeledes trenger man gode helsetjenester for fødselskomplikasjoner. Ved tilgang på kvalifisert førselshjelp kan man redde mødre, forhindre dødføfsler og redde nyfødte. Forskningsmålene i denne studien var: - (1) Å estimere forekomsten av dødfødsler og nyfødtdødelighet på to distrikstsykehus i Gambia. (2) Å utforske de hindringene kvinner med komplikasjoner møter når de forsøker å komme seg til sykehus for å føde i Gambia. (3) Å estimere mors og fosters risikofaktorer for fødselskomplikasjoner – som dødfødsel, lav fødselsvekt og prematuritet på disse sykehusene.Studien består av tre artikler der feltarbeidet er gjort på landsbygda i Gambia. Data ble manuelt hentet fra fødselslogger, fødeprotokoller, fødejournaler og partogrammer på institusjonene. Man fant en uakseptabelt høy dødfødselsrate (156 per 1000 levende fødte).Over halvparten av dødfødslene var relatert til selve fødselen på sykehuset (fresh stillbirths). Alvorlig obstetrisk komplikasjon hos mor, lav fødselsvekt, keisersnitt og henvisning fra en perifer helseinstitusjon var assosiert med høy dødfødselrate.Blødning før fødsel, hypertensive graviditetskomplikasjoner og det å være førstegangsfødende var assosiert med lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. Betydelige barrierer for rask tilgang til fødselshjelpstjenester ble også identifisert. Vanskelig transport, lang avstand til sykehus, manglende evne til å gjenkjenne faresignalene for mor, forsinkede beslutninger om søke helsehjelp og mangel på blod til transfusjon ved sykehuset var risikofaktorer for dødfødsler. Som konklusjon kan man anbefale at Gambia trenger forbedret intrapartum omsorg med ferdigheter i livreddende tiltak, bedre transport til sykehus og mellom sykehus, og bedre utdannet personell hele døgnet på fødeinstitusjonene.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 22. nov. 2012 10:53 - Sist endret 26. nov. 2012 09:07