Disputas: Tone Marte Ljoså - Helsefag, algologi og dermatologi

M.Sc. Tone Marte Ljoså ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d (philosophiae doctor): Skin pain and skin discomfort in patients with psoriasis. An exploratory and longitudinal study of skin symptoms.

1. opponent: Professor Andre Y. Finlay, Department of Dermatology and Wound Healing, Cardiff University School of Medicine, Cardiff, Wales

2. opponent: Professor Eloise C. J. Carr, Faculty of Nursing, University of Calgary, Calgary, Canada

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Jeanette H. Magnus, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Nina Vøllestad, Avdeling for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Astrid Klopstad Wahl, Avdeling for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Smertesykepleier og forsker Tone Marte Ljoså har i sin doktorgrad funnet at mange pasienter med psoriasis opplever smerte i huden. Psoriasis er en kronisk hudsykdom, som kan gi sår og sprekker i huden. Tidligere antok man at hudsykdommen psoriasis ikke var smertefull. I de senere årene har helsepersonell vært klar over at psoriasis kan gi plagsom kløe. Derimot har helsepersonell visst lite om hvor vanlig eller alvorlig smerte og ubehag i huden er hos psoriatikere. Det har heller ikke vært vanlig å gi smertelindrende behandling for hudsmerte hos denne pasientgruppen.

I studien Skin pain and skin discomfort in patients with psoriasis. An exploratory and longitudinal study of skin symptoms ble 139 pasienter med psoriasis spurt om hvordan de opplever smerte og ubehag i huden. Så mange som 42 % hadde hudsmerte, og i gjennomsnitt var denne smerten moderat alvorlig. I tillegg hadde 37 % ubehag i huden. Smerten og ubehaget ble beskrevet som kløende, ubehagelig, overfladisk, sensitivt, brennende, ømt og stikkende. Pasientene med hudsmerte hadde mer alvorlig psoriasis, opplevde forverring av sin hudsykdom, hadde mer søvnproblemer og dårligere livskvalitet. Mange pasienter med hudsmerte hadde også smerte etter 3 måneder. Forbedring av psoriasis var forbundet med forbedring av hudsmerte.

Forskerne bak studien oppfordrer helsepersonell til å være mer oppmerksomme på at hudsmerte kan være et plagsomt symptom hos pasienter med psoriasis. Ved moderat eller sterk hudsmerte bør smertelindrende behandling gis i tillegg til psoriasisbehandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 16. nov. 2012 14:26 - Sist endret 16. nov. 2012 16:07