Disputas: Truls I. Juritzen - Helsefag

Cand.san. Truls I. Juritzen ved Institutt for helse og sanfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.(philosophiae doctor): Omsorgsmakt -Foucaultinspirerte studier av maktens hvordan i sykehjem.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Lektor Kirsten Frederiksen, Institut for Folkesundhed, Afdeling for Sygeplejevidenskab, Aarhus Universitet, Århus, Danmark

2. opponent: Professor Halvard Vike, Sosialantropologisk institutt, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Jan Frich, Avdeling for helseledelse og helseøkonomi, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

Leder av disputas

Førsteamanuensis Anne Helene Kveim Lie, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo

Veileder

Professor og prodekan Kristin M. Heggen, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo, Oslo

Omsorgsmakt  i sykehjem

I media og i forskningslitteraturen kritiseres helsepersonells maktutøvelse overfor pasienter og brukere. I avhandlingen «Omsorgsmakt – Foucaultinspirerte studier av maktens hvordan i sykehjem» har Truls I. Juritzen undersøkt makt og maktpotensialet i alminnelig og hverdagslig pleie- og omsorgsarbeid til eldre brukere/ pasienter. Gjennom deltakende observasjon og fokusgruppeintervjuer i et norsk sykehjem er det hentet inn data som presenteres i form av utvalgte og typiske hverdagssituasjoner fra pleiearbeidet som kroppsvask, påkledning og måltider.

I analysene av data tas det i bruk maktperspektiver fra den franske filosofen og historikeren Michel Foucault. Disse maktforståelsene utfordrer tradisjonelle oppfatninger av makt ved å interessere seg mer for hvordan makt beveger seg i relasjoner enn for hvem som er makthaver og hvor makten kommer fra eller er plassert.

Gjennom analysene av data i avhandlingen og de fire publiserte artiklene vises det hvordan makt kan forstås som en uunngåelig og nødvendig kraft i omsorgsarbeid, en kraft som må brukes, men kan misbrukes. Utøvelse av omsorg handler om å være i stand til å løse nødvendige pleieoppgaver ofte der hvor bruker/ pasient selv og pårørende har måttet gi tapt. I avhandlingen diskuterer Juritzen makt som noe mer og annet enn et onde som bør minimaliseres eller helst elimineres. Det tas også opp til drøfting hvordan vektlegging av brukermedvirknings- og empowermentidealer kan tilsløre helsepersonells rolle i maktrelasjoner i pleie- og behandling. Slik bidrar avhandlingen til nye og utfordrende perspektiver på hvordan makt kan forstås og diskuteres i pleiearbeid i sykehjem spesielt og i helsetjenesten generelt.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland.

Publisert 25. jan. 2013 14:49