Disputas: Paul Arne Kristiansen - Mikrobiologi

M.Sc. Paul Arne Kristiansen ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Impact of the conjugate vaccine, MenAfriVac, on carriage of serogroup A Neisseria meningitidis and disease transmission.

Prøveforelesning

Se prøveforelesningen

1. opponent: Professor James Stuart, School of Social and Community Medicine, University of Bristol, Bristol, UK

2. opponent: Professor emeritus Petter Brandtzæg, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Tone Tønjum, Avdeling for mikrobiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

Disputasleder

Førsteamanuensis Truls Michael Leegaard, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo, Oslo

Hovedveileder

Professor Dominique A. Caugant, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo

Sivilingeniør Paul A. Kristiansen har undersøkt andel friske smittebærere i Burkina Faso før og etter massevaksinering med vaksinen MenAfriVac som beskytter mot smittsom hjernehinnebetennelse (meningitt). Studien viste at vaksinering reduserte smittespredningen så mye at de ikke-vaksinerte ble indirekte beskyttet mot meningitt. Studien er den største i sitt slag og ble gjennomført under vanskelige klimatiske forhold. Over 45 800 halsprøver ble samlet inn og analysert i perioden 2009-2011, før og etter massevaksinering. Det er første gang slik indirekte beskyttelse er dokumentert for denne vaksinen. Meningokokkbakterien Neisseria meningitidis, som kan gi meningitt, forekommer ofte i halsen hos friske mennesker uten å forårsake sykdom, såkalte friske smittebærere. Disse kan spre bakterien til andre mennesker ved nærkontakt og dråpesmitte og forårsake alvorlig sykdom med dødelig utfall hos mindre motstandsdyktige mennesker. Meningitt er et særlig utbredt helseproblem i landene sør for Sahara, deriblant Burkina Faso, som var det første landet hvor MenAfriVac ble introdusert i 2010. At vaksinen ga beskyttelse mot sykdom var kjent, men det var knyttet stor spenning til om den også reduserte antall friske smittebærere slik at de ikke-vaksinerte ble mindre utsatt for smitte. Påvisning av indirekte beskyttelse er et av hovedfunnene i doktorgraden. Massevaksinering førte til at det ikke lenger var noen friske smittebærere av den bakterien som vaksinen beskytter mot, både i den vaksinerte og i den ikke-vaksinerte delen av befolkningen.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland.

Publisert 22. mai 2013 13:44 - Sist endret 3. juni 2013 08:46