Disputas: Ole Jacob Thomassen - Arbeidsmiljø

Cand. sociol. Ole Jacob Thomassen ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Integritet som arbeidslivsfenomen.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Kristian Larsen, Institutt for læring og filosofi, København, Danmark
  2. opponent: Forsker Anne Inga Hilsen, Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning, Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Forsker Reidun Norvoll, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Kari Nyheim Solbrække, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Kristin Margrete Heggen, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Begrepet integritet er innført i Arbeidsmiljøloven. Gjennom sin doktorgradsavhandling ”Integritet som arbeidslivsfenomen” utforsker sosiolog Ole Jacob Thomassen hva dette begrepet kan bety, i et moderne norsk arbeidsliv. Konklusjonen er at arbeidstakeres opplevelse av integritetsbrist i stor grad er knyttet til erfaringer med faglig kompromittering. Denne kompromitteringen har sammenheng med at den moderne måten å organisere offentlig velferd på (som utgår fra New Public Management - NPM), ofte undergraver rommet for profesjonell skjønnsutøvelse. Thomassen lanserer begrepet målstyringsstatsregime som betegnelse på den politiske tenkningen bak NPM. Der hvor kunnskapsstatsregimet fremelsket den profesjonelle selvråderetten, legger målstyringsstatsregimet restriksjoner på det profesjonelle håndverket. Dette gjør at integritet står på spill blant arbeidstakere innen offentlig tjenesteyting.

En potensiell meningsfull anvendelse av arbeidsmiljølovens integritetsbegrep, er følgelig at det kan tas i bruk for å diskutere vilkårene for det profesjonelle arbeidet. Retten til å fremme diskusjoner rundt dette beskrives av Thomassen som viktig for arbeidstakere, men også for kvaliteten i de tjenestene som velferdsorganisasjonene skal skape.

Ved å knytte integritetsbegrepet til et begrep om håndverk, tar Thomassen et kraftig oppgjør med en psykologiserende forståelse av integritetsfenomenet. Han hevder blant annet at tiltak som retter seg mot å ”reparere” opplevelsen av integritetsbrist gjennom eksempelvis mindfulness-trening på arbeidsplassen, kan bidra til å privatisere problemet. Problemet med integritet bør i følge Thomassen tas tak i, ved at arbeidstakere flytter fokus mot arbeidets betingelser, og ikke ”innover” i seg selv.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 7. nov. 2013 12:58 - Sist endret 11. nov. 2013 10:32