Disputas: Viva Combs Thorsen - Public Health and Maternal Health

M.phil. Viva Combs Thorsen ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Down to the root: Unearthing the root causes of maternal deaths – A case study in the District of Lilongwe, Malawi.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Associate Professor Francis Kamwendo, College of Medicine, Obstetric and Gynaecology Department, Malawi University, Blantyre, Malawi

2. opponent: Associate Professor Birgitte Bruun Nielsen, Department of Obstetrics and Gynaecology, Aarhus University Hospital, Aarhus, Danmark

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Per Hjortdahl, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

Disputasleder

Disputasleder: Instituttleder Jeanette H. Magnus, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder: Professor Johanne Sundby, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

I en verden hvor evidensbaserte og lite kostbare tiltak for å redusere mødredødelighet eksisterer, er det urovekkende og forunderlig at kvinner i lavinntektsland fortsatt dør av graviditetsrelaterte komplikasjoner som kan forebygges eller behandles. Under mødredødelighetens kliniske diagnoser ligger det en krattskog av komplekse, sammenvevde krefter som vanskeliggjør bruk og formidling av helsetjenester for akutt fødselshjelp. Målet med denne studien var å avdekke og forstå ikke bare de medisinske årsakene til dødelighet, men også disse sammenvevde kreftene som utgjør dens underliggende årsaker, for slik å informere utforming av policy og praksis som forbedrer tilgangen til – og kvaliteten på – helsetjenester for akutt fødselshjelp. Viva Combs Thorsen brukte en beskrivende retrospektiv case study design for å undersøke 32 tilfeller av mødre død som fant sted ved en sekundær- og tertiær fødeavdeling i Lilongwe-distriktet i Malawi i tidsrommet 1/1-30/6 2011. Dybdestudiet innebar gjennomgang av journaler, og intervjuer av helsepersonell, familiemedlemmer og tradisjonelle fødselshjelpere. Casenotatene og de transkriberte intervjuene ble triangulert for å finne årsakene og de medvirkende faktorene til dødsfallene. Three-Delay-modellen ble brukt for å identifisere og organisere informasjon i henhold til forsinkelser i oppsøking av behandling, ankomst ved behandlingssted, og mottatt behandling. I tillegg ble 101 helsearbeidere vurdert for grad av utbrenthet. Funnene viste at institusjonell mødredødelighet ble anslått til 715 per 100 000 levendefødte. De vanligste direkte dødsårsakene var blødninger og sepsis (6 av 16 tilfeller for hver), og den mest vanlige indirekte årsaken var anemi (5 av 16). Funnene viste også at flertallet av kvinnene (27 av 32) opplevde en eller annen form for forsinkelse av behandlingen på grunn av mangelfull diagnostisering, mangel på blod, mangel på medisiner, utilstrekkelig pleie eller alvorlig vanstyre.  Angående helsepersonalets kår rapporterte ca 70% av deltakerne at de var følelsesmessig utmattet, avpersonaliserte sin samhandling med pasienter og kolleger, eller følte de ikke var i stand til å oppfylle sine arbeidsoppgaver (dvs. redusert personlig mestring). Prosessen med å avdekke de underliggende årsakene til dødsfallene var utfordrende. Studien illustrerer kompleksiteten i mødredødeligheten i Malawi. For å bekjempe mødredødelighet må det først sørges for at helsetjenester for akutt fødselshjelp av høy kvalitet er tilgjengelige og oppnåelige for alle kvinner som trenger dem. For det andre kreves det at man går bak tallene og kutter røttene, noe som vil kreve dristighet, engasjement og forpliktelse. Og for det tredje trengs aktiv deltakelse fra flere sektorer og enkeltindivider for å få effektivt gjennomslag.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland.

Publisert 5. juni 2013 10:24 - Sist endret 12. juni 2013 08:26