Disputas: Vilde Hoff Bernstrøm - Organisasjonspsykologi

M.Phil. in Psychology Vilde Hoff Bernstrøm ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Organizational Changes and Sickness Absence in Norwegian Hospitals

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Magnus Sverke, Psykologiska institutionen, Stockholms universitet, Sverige
  • 2. opponent: Seniorforsker Merete Labriola, Arbejdsmedicinsk Klinik, Regionshospitalet, Herning, Danmark
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Dag Hofoss, Avdeling for sykepleievitenskap, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Kristin Margrete Heggen, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Lars Erik Kjekshus, Avdeling for helseledelse og helseøkonomi, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Organisasjonsendringer og sykefravær i norske sykehus

Sykehussektoren gjennomgår hvert år et stort antall organisasjonsendringer. Samtidig har forskning vist til en rekke negative helsekonsekvenser av slike endringer. Våre funn viser at disse resultatene må nyanseres.

Vi fant at ansatte er i stand til å tolerere større endringer. Endring kan også stimulere flere positive opplevelser som kan være gunstig for helsen og føre til redusert fravær. Ansatte som bytter jobb hadde lavere sannsynlighet for langtidssykefravær (> 16 dager) i halvannet år etter bytte.

Likevel er det noe som gjør at flere organisasjonsendringer ofte fører til redusert helse og økt sykefravær. Resultatene viste at ansatte hadde større sannsynlighet for langtidssykefravær etter sykehusfusjoner. Det var også tilfellet ved interne strukturelle endringer som å slå sammen eller splitte opp avdelinger. Dette er konsekvenser som bør tas i betraktning når man planlegger fremtidige organisasjonsendringer. Interne strukturelle endringer er noe de fleste sykehus gjennomgår opptil flere ganger i året og kan derfor sammenlagt representere en betydelig slitasje på de ansattes helse og velvære.

Til sammenligning fant vi ingen effekt på sykefraværet av interne pasientrelaterte endringer, som forandringer i pasientforløpet. Dette tyder på at effekten varierer mellom forskjellige typer endringer. En viktig faktor kan være hva en forsøker å endre, og hvor meningsfylt dette oppleves for de ansatte.

Til slutt støtter våre funn at de ansattes nærmeste leder har stor betydning for sykefravær under omstillingsprosesser. Lederen påvirker trolig både de ansattes helse og motivasjon for å gå på jobb og kan derfor spille en sentral rolle for de ansattes fravær i positiv eller negativ retning.

Effekten av nærmeste leder ble analysert ved å koble 1 008 ansattes vurderinger opp mot antall sykefraværsdager på avdelingene. Effekten av de øvrige endringene ble analysert ved bruk av registerdata med et utvalg på rundt 40 000 ansatte målt over flere år.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 22. jan. 2014 10:21 - Sist endret 22. jan. 2014 14:47