Modum bad: en skole i livskunst, et hjem og et sykehus

Velkommen til dette seminaret som gir et blikk på Modum bad og Gordon Johnsens «terapeutiske filosofi» (1957-1976), arrangert av forskergruppen Medisinsk antropologi og medisinsk historie.

Profilbilde Per Haave - smilende mann, kledd i svart genser og med svarte markerte briller.

Forsker Per Haave ved Institutt for helse og samfunn.

Påmelding

Kontakt Heidi Fjeld for påmeldingslenke til seminaret. Seminaret vil bli holdt på Zoom.

Om seminaret

Utgangspunktet for seminaret er Per Haaves kapitler i boka Møter med sårbare sinn (2020).

Haave løfter fram sider ved Gordon Johnsens «terapeutiske filosofi», slik den tok form på Modum Bad, et kristent nervesanatorium Johnsen tok initiativet til og ledet fra åpningen i 1957 til 1976.

Nervesanatoriet ble planlagt som noe mer enn et sykehus for behandling av nevroser, angst og depresjoner, det skulle også være en skole i livskunst og et hjem for pasientene.

Pasientene skulle lære å leve og arbeide sammen, og i fellesskap hjelpe hverandre til å bli sunne mennesker. Dette i kombinasjon med en terapeutisk praksis som omfattet både psykoterapi og medikamentell behandling, og for en periode også LSD-assistert psykoterapi.​

Medisinsk antropologi og medisinsk historie.

Publisert 15. apr. 2021 11:35 - Sist endret 16. apr. 2021 11:17