Om prosjektet
Ved dagens organisering av primærhelsetjenesten blir mange av de allmenn- og samfunnsmedisinske legeoppgavene som ikke omfattes av fastlegeordningen (FLO), ivaretatt av fastleger som har offentlig kommunalt legearbeid i en bistilling. Dermed kan forhold som angår allmennpraksis ha indirekte betydning for de øvrige deler av primærhelsetjenesten. Finansieringsordningene med delvis per capita avlønning har gitt allmennlegene økonomiske incentiver til å behandle flere pasienter enn før. Per capita avlønning gjør det mer lønnsomt å fordele et gitt volum legetjenester på flere enn på få pasienter.
Dersom allmennlegenes atferd påvirkes av økonomiske incentiver skulle man da få større behandlingskapasitet enn før, med samme antall allmennleger? Tallene viser også at en stor del av legene har I FLO ordningen har pasienten rett til å bytte lege, og allmennlegen må derfor sørge for å ha et attraktivt tilbud for å sikre seg ønsket antall pasienter. Allmennlegenes takster er regulert gjennom sentrale avtaler. Det synes derfor rimelig å anta at pris ikke er et viktig virkemiddel for å sikre seg pasienter. Trolig vil pasientens opplevelse av kvaliteten på de tjenestene allmennlegen yter, være viktig for pasientens valg av lege.
Mål
Et av hovedmålene er å få mer teoretisk og empirisk kunnskap, både om egenskaper ved markedet for allmennlegetjenester og om sammenhengen mellom allmennpraksis og de øvrige deler av helsetjenesten. En problemstilling er hvorvidt fastleger som opplever knapphet på pasienter, er mer tilbøyelig til å påta seg andre legeoppgaver i primærhelsetjenesten.
En annen problemstilling som omfattes av dette prosjektet, er hvorvidt konkurranse om pasienter vil fremme den medisinskfaglige kvaliteten i allmennlegetjenesten.
Resultater
Bakgrunn
Institutt for helse og samfunn, Avdeling for helseledelse og helseøkonomi, UiO. HERO prosjekt 2004 - 31.12.2014.
Ressurser
- Ressursside for fastlegeordningen på web
Samarbeid
- Helse Sør-Øst kompetansesenter for helsetjenesteforskning
- Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø
- Økonomisk institutt, UiO
Finansiering
Finansiert bl.a. av NFR, Helse- og omsorgsdepartementet og HERO.