Referat instituttrådsmøte Helsam 9. september 2020

Referat fra instituttrådsmøte Helsam 9. september 2020, kl 9 - 11 på møterom 218, Fredrik Holsts hus og Zoom.

Tilstede;  Terje P. Hagen, Kåre Moen, Heidi Fjeld (z), Eline Aas (z), Kirsti Langvatn, Line Løw (z), Kaja Kvaale, Agnes Karlseng (til 1020 (z)) og Gøril Storvig  

I tillegg; Lise Bjerke, Irene Auke (z), Birthe Neset (z), Ola Magnusson (z), Mari Mjøen (z), Kathrine Løvendahl (z) og Knut Tore Stokke (referent)

Sak/tema

Beskrivelse/momenter fra diskusjonen

Oppfølging/ansvarlig

Kommentarer til innkallingen

Det var ingen kommentarer til referat fra møtet 13. mai

 

 

Diskusjonssaker

 
Prognosetall pr avdeling ved Helsam

Instituttleder innledet med å gi en litt bredere presentasjon av saken med gjennomgang av bakgrunn, formål og status i arbeidet. 

 

Instituttrådet ga innspill på at rådet ser behov for å få en enda tydeligere presentasjon av hvordan behov og kapasitet beregnes før de kan gi sin tilslutning til den.

Rådet etterspurte også tilbakemeldinger fra avdelingene på arbeidet med modellen. Instituttleder forklarte at det var god tilslutning på dataene knyttet til behovssiden, men at det fortsatt gjenstår noe arbeid med kapasitetssiden.

Det kom også opp konkrete enkeltinnspill på:

  • vurdere uttellingen for medveiledere på phd selv om fakultetets normer ikke gir uttelling for det
  • vurdere en norm for antall emner/studiepoeng pr program; modellen har pt kun en norm for innsatsen pr emne og har ikke sett på om det er forskjell i antall emner/studiepoeng pr program

 

En skriftliggjøring av modellen og arbeidet som er gjort for å kvalitetssikre data sendes rådet i god tid i forkant av neste møte.
Status årsplan

Vi gikk gjennom statusoppdateringen for årsplanen for 2020-21. En gjennomgående kommentar var at Covid-situasjonen preger status i arbeidet, og at dette også må bli et sentralt element i arbeidet med neste årsplan. 

 

Vi kommer tilbake til diskusjon av ny årsplan i neste møte.
Virksomhetsrapport T2 2020

Forslaget til ledelseskommentarer ble gjennomgått uten at det var noen kommentarer fra institutrådet. Tabellene og de viktigste forklaringene til økonomirapporteringen ble presentert. Det ble gitt innspill på at det er viktig å få informert de ansatte om muligheter for overføring av driftsmidler for å sikre forutsigbarhet. Rådet ba også om å holdes orientert om hva som planlegges av kunngjøringer av faste vitenskapelige stillinger framover.

 

Ledelseskommentar og økonomirapport ettersendes instituttrådet. 
 

Informasjonssaker

 
Instituttleder orienterer om aktuelle saker
  • Koronasituasjonen
    Det ble gitt en kort orientering om status for forlengelser av stipendiater som er forsinket pga Covid-situasjonen. Instituttet vil sende ut oppdatert informasjon til denne gruppen. 
  • Revisjon av administrativ bemanningsplan
    Det ble orientert om at det settes i gang arbeid med å revidere den administrative bemanningsplanen, dels som en tilpasning til nye økonomi- og lønnssystemer og dels for å fange opp utvikling av instituttet fra forrige runde i 2016, 
  • Valg av representant for de midlertidig vitenskapelig ansatte i instituttrådet
    Det gjennomføres valg i løpet av høsten for representanten som skal sitt i 2021.
 

Eventuelt

   
Publisert 21. sep. 2020 09:01 - Sist endret 21. sep. 2020 09:01