Sensorveiledning/vurderingskriterier MED3059 - kreftforskning

Eksamensformen ved denne eksamen er muntlig presentasjon i gruppe. Eksamen har utgangspunkt i forelesninger, gruppearbeid og lab-demo.

Studentene er inndelt i grupper med 6 studenter per gruppe og eksamen for hver gruppe varer i 40 minutter.  Alle eksamenskandidatene skal aktivt bidra i presentasjonen ved at de deler denne mellom seg. Selve presentasjonen varer i ca. 30 minutter, de siste 10 minuttene er avsatt til spørsmål fra tilhørerne (øvrige studenter, lærerne på kurset og andre interesserte) og eksaminator. 

Hver gruppe får oppgitt en oppgave med relasjon til de forskningstemaene som inngår i emnets læringsutbyttebeskrivelse, og hver student skal presentere deler av oppgaven. Alle studentene forventes også å være aktive i den etterfølgende diskusjonen.

I vurderingen av kandidaten legges det vekt på: 

  • forståelse for hvilke muligheter og begrensninger som ligger i forskningsmetoder og forskningsresultater
  • evne til å reflektere over etiske aspekter knyttet til forskning og implementering av ny behandling innen kreftområdet
  • kunnskap om hvilke instanser som godkjenner forskningsprosjekter/-studier
  • forståelse for hva som kreves for å implementere ny forskningsbasert kunnskap/teknologi i klinisk praksis
  • evne til å kunne formulere vitenskapelige problemstillinger
  • evne til vitenskapelig diskusjon
  • at presentasjonen holder seg innenfor definert tidsramme
  • viser ansvar for egen læring og utvikling og bidrar positivt til samarbeidet i gruppen

Ikke-bestått gis hvis kandidaten ikke har deltatt i gruppas arbeid med å forberede eksamenspresentasjonen, ikke deltar i den muntlige presentasjonen, åpenbart ikke evner å bidra til gruppens presentasjon, eller ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene som er satt i emnet (se punktene ovenfor).

Publisert 9. jan. 2019 09:10 - Sist endret 8. jan. 2020 09:19