Disputas: Kirsten Valebjørg Knutsen - Allmennmedisin

Cand.med. Kirsten Valebjørg Knutsen ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Vitamin D – muscle strength, pain and headache. The effect of supplementation.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Karl Michaëlsson, Institutionen för kirurgiska vetenskaper, Ortopedi, Uppsala universitet, Sverige
  2. opponent: Førsteamanuensis Guri Grimnes, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Jøran Hjelmesæth, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Anne Helene Kveim Lie, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Per Lagerløv, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Vitamin D-mangel har de siste årene vært forbundet med ulike helseplager.  I sin avhandling  ”Vitamin D - muscle strength, pain and headache - the effect of supplementation” fant allmennlege og forsker Kirsten Valebjørg Knutsen at vitamin D-mangel var vanlig hos pasienter i en multietnisk allmennpraksis. Imidlertid ble det ikke funnet bedring av muskelkraft, muskelskjelettsmerter eller hodepine etter 16 uker med vitamin D-tilskudd sammenlignet med placebo. Det er derfor mindre sannsynlig at disse helseplagene er forbundet med vitamin D mangel.

Bakgrunnen for studien var tilbakemeldinger fra pasienter med vitamin D-mangel om at de kjente seg sprekere og hadde mindre muskelskjelettsmerter etter at de fikk vitamin D. I perioden 2005-2007 ble det hos pasienter med hodepine, tretthet og muskelskjelettsmerter påvist vitamin D-mangel hos 83 % av pasientene med bakgrunn fra Midtøsten, Afrika og Sør-Asia. Hos pasienter med etnisk norsk bakgrunn ble det påvist vitamin D-mangel hos 35 %. Pasientene med hodepine hadde lavere vitamin D-verdier enn de med muskelskjelettsmerte og tretthet.

En dobbeltblindet randomisert studie ble gjennomført i 16 uker med 251 deltagere. Deltagerne var voksne, antatt friske, etniske minoriteter med bakgrunn fra Midtøsten, Afrika og Sør-Asia. De fikk daglig enten en vitamin D-tablett eller en placebo-tablett.  Etter 16 uker var det ingen målbar forskjell i muskelstyrke eller muskelkraft mellom dem som hadde fått vitamin D eller placebo.  Det var imidlertid en reduksjon i muskelskjelettsmerter og hodepine etter 16 uker, men ingen forskjell mellom dem som hadde fått vitamin D-tabletter eller placebo-tabletter.

Intervensjonsstudien er utført ved Avdeling for Allmennmedisin, Institutt for Helse og Samfunn og gjennomført i samarbeid med Avdeling for Samfunnsmedisin, Norges Idrettshøyskole og Nasjonalt Folkehelseinstitutt.

For mer informasjon, kontakt Fredrik E. Christiansen

Publisert 13. mai 2015 11:23